اسطوره های فضا؛ فرود کاوشگر «هاوگنس» بر روی قمر زحل

اسطوره های فضا؛ فرود کاوشگر «هاوگنس» بر روی قمر زحل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در طی سال ۲۰۱۷ قصد داریم به برخی از لحظات بزرگ کاوش های فضایی نگاهی دوباره بیندازیم.

آگهی

در طی سال ۲۰۱۷ قصد داریم به برخی از لحظات بزرگ کاوش های فضایی نگاهی دوباره بیندازیم. این بخش از برنامه را «اسطوره های فضا» می نامیم.

«افسانه های فضا» را با کاوشگر اروپایی «هاوگنس» شروع می کنیم که در ژانویه سال ۲۰۰۵میلادی ساخته شد. این کاوشگر به نام کریستیان هاوگنس، ستاره شناس هلندی که در سال ۱۶۵۵ میلادی قمرِ سیاره زحل را کشف کرد، «هاوگنس» نامیده شد.

ژان پی یر لیبرتون، از آژانس فضایی اروپا و مسئول پروژه «هاوگنس» می گوید: «در ۱۴ ژانویه ۲۰۰۵ هاوگنس با چتر روی سطح تیتان بزرگ ترین قمر کیوان (زحل) فرود آمد. به این ترتیب فرود هاوگنس، فرود فضا پیما در دورترین نقطه منظومه شمسی است.سیگنال ۴۵ دقیقه تأخیر داشت بنابراین چند لحظه پرتنش و پر اضطراب را گذراندیم، اما وقتی داده ها از کانالی که کار می کرد به ما رسید و اولین تصاویر را دادیم واقعا لحظه ای جادویی بود.»

وی می افزاید: «وقتی اولین تصویر پانوراما را دیدم گفتم مثل کوت دازور فرانسه است.اما عناصر سازنده آن، کاملا متفاوت است چون دمای سطح تیتان منهای ۱۸۰ درجه سانتی گراد است بنابراین تپه ها منجمدند و مایع روی سطح، هیدروکربن های متان و یا مخلوط متان و اتان است. حالا هاوگنس روی سطح تیتان است و همیشه آنجا خواهد ماند. شاید روزی مأموریت فضایی تازه از آن طرف ها رد شود و به هاوگنس سلامی برساند، اما فکر نمی کنم حالاحالاها چنین مأموریتی در کار باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکار سیارات فراخورشیدی

فرود «اودیسئوس» روی ماه؛ آمریکا پس از نیم قرن بار دیگر به ماه بازگشت

کشف یک «اَبَر زمین» در فاصله تنها ۱۳۷ سال نوری از زمین