ترزا می: باید اتحاد بین دمشق و تهران را به چالش بکشیم

ترزا می: باید اتحاد بین دمشق و تهران را به چالش بکشیم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نخست وزیر بریتانیا اولین رهبر اروپایی است که پس از استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید به دیدار او می رود.

آگهی

نخست وزیر بریتانیا اولین رهبر اروپایی است که پس از استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید به دیدار او می رود.

ترزا می نخست وزیر بریتانیا در کنگره جمهوریخواهان در فیلادلفیا سخنرانی آتشینی کرد و گفت: « ما دو کشور مسئولیت مشترکی در رهبری جهان داریم. چرا که هر بار که بقیه در برابر ما قد می کشند و ما عقب می کشیم این موضوع هم برای آمریکا بد است و هم برای بریتانیا و هم برای جهان.

زمانی که بریتانیا و آمریکا در امور داخلی کشورها دخالت می کردند و می خواستند جهان را آنچنان که باب میلشان است به سر آمده است. اما زمانی که تهدیدها شکل واقعی می گیرد و منافع ما در خطر است به طور قطع مداخله خواهیم کرد. از ولادیمیر پوتین می خواهیم که به تعهداتش عمل کند و هشیار باشد. هیچ چیز اجتناب ناپذیر در مورد درگیری میان روسیه و غرب وجود دارد. و هیچ چیز غیر قابل اجتنابی درباره بازگشت به روزهای جنگ سرد نسیت. اما باید با روسیه از موضع قدرت به تفاهم برسیم، باید روابطی را بسازیم احتمال همکاری و تفاهم بیشتر از جنگ و درگیری است. خصوصا پس از الحاق غیرقانونی کریمه باید به همسایگان روسیه این اطمینان را بدهیم که امنیت آنها اهمیت زیادی دارد. پس از شکست داعش باید از تمام ظرفیتهای دیپلماتیک استفاده کنیم، جامعه بین الملل باید یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه بیابد و باید اتحاد بین دمشق و تهران را به چالش بکشیم. همانطور که چرچیل پیشتر گفته است ما به یک زبان واحد صحبت می کنیم. در مقابل یک محراب واحد زانو می زنیم و تا حد زیادی آرمانهایمان مشترک است. ما باید روابط اقتصادی، تجاری و دفاعی و سیاسی مان را تقویت کنیم. خوشحالم که دولت جدید آمریکا عقد قراردادهای تجاری و اقتصادی را در اولویت قرار داده است. قطعا برای پیشرفت جزییات زمان زیادی لازم است اما من به آینده امیدوارم و فکر می کنم بریتانیا پس از برکسیت می تواند حتی بیش از گذشته جای خود را جهان با اطمینان باز کند.»

ترزا می در دیدار خود با دونالد ترامپ همچنین تاکید کرد که بریتانیا هم پیمان بزرگ آمریکا باقی خواهد ماند اما حاضر نیست دست از حمایت سازمانهای بین المللی و پیمانهای تجاری جهانی بکشد.

گفتگویی با خبرنگارمان در واشنگتن در خصوص دیدار تراز می با دونالد ترامپ

استودیو یورونیوز: ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در آمریکاست. در همین خصوص با خبرنگارمان اشتفان گروبه در واشنگتن گفتگو می کنیم و از او می پرسیم که نخست وزیر می برای نهادن سنگ بنای یک توافقنامه تجاری ممکن در آینده به آمریکا رفته است. او در عین حال از رویکرد بریتانیا و آمریکا به مناقشه های جهانی که مداخله جویانه نباشد نیز سخن به میان آورده است و همچنین اگر لازم شد، از رویکردی سخت علیه روسیه. دولت ترامپ چه می گوید؟

اشتفان گروبه: ترزا می بازی بسیار خطرناکی را شروع کرده است. مراوده با ترامپ و دولت او چالشی دیپلماتیک است. تحقق توافق تجاری ممکن است سالها بطول انجامد و شاید حتی پس از آن که دورۀ می و ترامپ تمام شد نیز تحقق نیابد. هم اکنون تفاوت زیادی بین سیاست های دولت مستقر در لندن و دولت مستقر در واشنگتن وجود دارد؛ در مورد روسیه، نقش ناتو، استفاده از شکنجه، توافقنامه هسته ای با ایران… موضوعات زیادی هستند که ترامپ و می بر سر آنها اتقاق نظر ندارند.

استودیو یورونیوز: در سایه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نگاه اروپا به تلاش های بریتانیا برای عمق بخشیدن به رابطه اش با آمریکای ترامپ چگونه خواهد بود؟

اشتفان گروبه: صادقانه اگر بگویم، اروپایی ها کمی نگرانند. همین هفته با سیاستمداران بلندپایه اتحادیه اروپا دیدارهایی داشتم، یک نخست وزیر سابق گفت که اروپایی ها به این تبانی بین دولت ترامپ با دولت بریتانیا و برکسیتی ها بسیار بسیار با احتیاط می نگرند. به گفته وی، اروپایی ها می دانند که حامیان برکسیت از مدتها پیش در محافل جمهوریخواه مشغول لابی گری بوده اند تا آنان را به اتخاذ رویکردهای ضداروپایی و ضداتحادیه اروپا ترغیب کنند، عملی که حداقل در محافل خصوصی، رهبران اروپایی آن را خطرناک می بینند و نمی دانند در عالم واقع چه روی خواهد داد.

استودیو یورونیوز: یک چیز مسلم است یا حداقل اینگونه به نظر می رسد، این که ترامپ به وعده افراطی خود در خصوص مکزیک عمل می کند. پایان این تصمیم وی چگونه رقم خواهد خورد؟

اشتفان گروبه: در عرصه عمومی او می خواهد که فردی سخت و قوی جلوه کند اما در عرصه سیاست هنوز هیچ چیز معلوم و قطعی نیست و جمهوریخواهان کنگره نیز نمی دانند چه پیش خواهد آمد. اعلام این که دیواری کشیده خواهد شد، اعلام یک سیاست نیست. آنچه روی می دهد جنگ لفظی با مکزیک است و این که ۲۰ درصد تعرفه گمرگی چاره ساز خواهد شد. در عالم واقعیت اما چنین چیزی روی نخواهد داد. اقصاددانان بسیاری در آمریکا بر این باورند که چنین مالیاتی توسط مصرف کنندگان آمریکایی پرداخت خواهد شد. شاید این راه حل نیست و جمهوریخواهان در کنگره پیشاپیش به این نکته پرداخته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر بریتانیا در آمریکا: دو کشور درباره بسیاری از مسائل توافق دارند

اتحادیه اروپا در یک نگاه؛ از دیدار «ترزا می» و دونالد ترامپ تا تعلیق اجرای پیمان شنگن

کناره گیری چهار مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه آمریکا