کمدیِ تراژیک «جهاد»؛ چگونه متولدان اروپا جذب گروهای اسلامگرا می شوند؟

کمدیِ تراژیک «جهاد»؛ چگونه متولدان اروپا جذب گروهای اسلامگرا می شوند؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جهاد، نام نمایشنامه ای کمدی است که توسط اسماعیل سعیدی، کارگردان بلژیکی- مراکشی روی صحنه رفته است.

آگهی

جهاد، نام نمایشنامه ای کمدی است که توسط اسماعیل سعیدی، کارگردان بلژیکی- مراکشی روی صحنه رفته است.

تلاشی برای درک اینکه چگونه فردی متولد اروپا به ستیزه جویی افراطی تبدیل می شود؛ با این امید که شناخت جوانان از جامعه ای که در آن زندگی می کنند بیشتر شود و از ورود به مسیر افراط گرایی جلوگیری شود.

کمدی «جهاد» داستان سه جوان مسلمان از خیابانهای بروکسل تا سوریه را حکایت می کند؛ افرادی که به سوریه رفتند تا در کنار دیگر جهادی ها بجنگند.

اسماعیل سعیدی، نویسنده و کارگردان این تئاتر از پدر و مادری مراکشی به دنیا آمده و در شئربئک، در حومه بلژیک بزرگ شده است؛ منطقه ای که با مشکل افراط گرایی مواجه است. سال گذشته اسماعیل یکی از دوستانش را در حملات نیروهای داعش به فرودگاه و متروی بروکسل از دست داد.

اسماعیل که اکنون ۴۰ ساله است، می گوید که خودش هرگز افراطی نشده است اما برخی از چنین دیدگاههایی را در دورانی از جوانی خود داشته است. برخی از دوستان دوران کودکی اسماعیل اکنون به سوریه رفته اند.

اسماعیل کمدی «جهاد» را در سال ۲۰۱۴ میلادی نوشته است یعنی زمانیکه هنوز حملات تروریستی پاریس و بروکسل روی نداده بود. او می گوید: «وقتی شما جوانید و کسی با شما درباره حقایقی سخن می گوید که می دانید، چیزی که هنوز هم روی می دهد، این سخنان شما را به فکر وامی دارد. آنچه من را از موضوع جهاد می ترساند و آزارم می دهد، این است که من داستانی را نوشتم که اتفاقات آن در ۲۵ سال پیش روی می دهد نه اکنون و توسط جوانان امروز. و هنگامیکه رسانه ها به من می گویند تو یک آینده نگر بودی، من پاسخ می دهم: نه، من قدیمی نگر بودم و چیزی درباره گذشته نوشتم. اما تاسف بار اینکه این اتفاقات اکنون نیز روی می دهد.»

اروپایی هایی که به سوریه می روند و دوباره به عنوان ستیزه جو به اروپا برمی گردند، حملات متعددی را در این قاره انجام داده اند؛ از جمله حملات ۱۳ نوامبر پاریس که منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر شد. چهار ماه پس از آن نیز حمله بروکسل ۳۲ کشته بر جای گذاشت.

به نظر اسماعیل، افراط گرایی و سوق یافتن مردم بسوی جهاد در این کشورها خیلی پیش از این آغاز شده است.

او می گوید: «به نظر من، رفتن بسوی جهاد خیلی سریع امکان پذیر است. از نظر من از لحظه ای که شما یک دختر شش ساله را مجبور به بر سر گذاشتن حجاب می کنید مشکل شروع می شود. از لحظه ای که من به پسرم می آموزم که خوردن گوشت خوک باعث می شود او به جهنم برود و این را همیشه تکرار کنم، مشکل شروع می شود. زیرا از این لحظه، من یک جدایی ایجاد کرده ام. من مرزی میان ما و دیگران بوجود اوردم. و “من” این را بوجود آوردم.»

پژوهشی در سال ۲۰۱۶ میلادی در هلند نشان داد که بیشترین ستیزه جویان خارجی حاضر در سوریه از کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا رفته اند.

اسماعیل می گوید: «در واقع من این نمایش نامه را نوشتم تا بگویم دیگر کافیست. من چنین تجربه هایی داشتم و نمی خواهم فرزندانم چنین چیزی را تجربه کنند. من می دانم که متولد شدن از پدر و مادری خارجی یعنی چه. سپس بزرگ شدن، گوش دادن به سخنان امامان مسجد و گوش دادن به سخنرانی های مزخرف یعنی چه. من همه اینها را می دانم. این کار باید متوقف شود.»

در این تئاتر تلاش می شود دلایل افراطی شدن جوانان و کشتن مردم به نام مذهب نشان داده شود. این نمایشنامه در فرانسه و بلژیک به روی صحنه رفته و با استقبال زیادی روبرو شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی

رونمایی از مینیاتورها و نسخ کهن خطی در کنگره میراث فرهنگی ازبکستان

«گاه و بیگاه» با هوش مصنوعی؛ بیتل‌ها پس از ۵۴ سال به صدر جدول ترانه‌های محبوب بریتانیا رسیدند