انقلاب «فشن تک»، ترکیب مد و فناوریهای نوین در اروپا

انقلاب «فشن تک»، ترکیب مد و فناوریهای نوین در اروپا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ترکیب مد و فناوری یا «فشن تک» یکی از حوزه هایی است که در اروپا گرایش زیادی نسبت به ان وجود دارد.

ترکیب مد و فناوری یا «فشن تک» یکی از حوزه هایی است که در اروپا گرایش زیادی نسبت به ان وجود دارد. این الگوی تجاری چه فوایدی دارد و چه فرصتهایی در اختیار کسب و کار قرار می دهد.

فشن تک

  • در سراسر اتحادیه اروپا بیش از سه میلیون شرکت تجاری در حوزه های صنایع خلاق و صنایع فرهنگی مثل مد و طراحی لباس و پارچه فعالیت می کنند و بیش از 12 میلیون نفر هم در این بخش مشغول به کار هستند
  • ترکیب مد و فناوری کالاهای جدید و نوآورانه ای را روانه بازارها کرده و توان رقابت پذیری شرکتهای تجاری را افزایش داده است. استودیوی موسوم به «الکتروکوتور» در برلین در این حوزه کار می کند. طراحان مد و لباس و متخصصان حوزه فناوری های نوین در این استودیو با هم کار می کنند
  • به کمک این استودیو شرکتهای تجاری کوچک و متوسط و طراحان لباس می توانند از تازه ترین فناوری ها در خلق و طراحی لباس بهره ببرند. این شرکتها می توانند در رقابتهای موسوم به «استارتز» که توسط کمیسیون اروپا برگزار می شود، شرکت کنند. در این مسابقات شرکتهایی حضور دارند که زمینه ترکیب علوم، هنر و فناوری کار می کنند
  • کسب و کارهای کوچک و متوسط اروپایی این حوزه هم می توانند از برنامه کمیسیون اروپا موسوم به «کاسمه» برای تامین بودجه این شرکتها ها بهره ببرند

لینکهای مفید

استودیوی موسوم به «الکترو کوتور» در برلین یکی از جاهایی است که در آن فناوری و مد با هم ترکیب می شوند.

لیزا مسئول این استودیو درباره آن می گوید: «خیلی ها دوست دارند در حوزه فناوری و مد کار کنند اما راه و چاه آن را نمی دانند. ما در اینجا مد و فناوریهای نوین را باهم ترکیب می کنیم.»

استودیوی «الکتروکوتور» یک اکوسیستم واقعی است که در آن مد و فناوری های نوین با یکدیگر تعامل دارند. هدف، تشویق خلاقیت و نوآوری و کمک به شرکتهای تجاری ای است که در حوزه «فشن تک» فعالیت می کنند.

لینا واسونگ یکی از هفت طراح استودیوی «الکترکوتور» است. او که در رشته مهندسی و طراحی مد و لباس تحصیل کرده، تا کنون دو کتاب در باره «فشن تک» نوشته است.

او می گوید: «از کار کردن در اینجا خوشحالم. اینجا فرصت همکاری با کسانی را دارم که در حوزه های مختلف مانند مهندس برق و طراحی لباس کار می کنند. خلاصه هر سوالی که داشته باشم می توانم از آنها بپرسم.»

در این استودیو از انواع فناوریهای نوین، مانند برش لیزری، اشیاء متصل به اینترنت و چاپگرهای سه بعدی استفاده می شود.

لینا پیراهنی را با استفاده از چاپگر سه بعدی طراحی کرده است که در سالن بزرگ «فشن تک در برلین هم به نمایش درآمده است.

چه فرصتهای شغلی در حوزه «فشن تک» وجود دارد؟

لیزا در این باره می گوید: «مثلا فرض کنید دچار حمله قلبی بشوید و لباسی که بر تن دارید این موضوع را بفهمد و با پزشک تماس بگیرد. دنیای مد نیاز به خیال پردازی و منابع الهام بخش دارد و فناوری ابزار خیلی خوبی است.»

دوازده میلیون نفر در اروپا در صنایع خلاق و صنایع فرهنگی مشغول به کار هستند. نوآوری در این بخش مهم است. کسب و کارهای کوچک و متوسط اروپایی این حوزه هم می توانند از برنامه کمیسیون اروپا موسوم به «کاسمه» برای تامین بودجه این شرکتها ها بهره ببرند.

استودیوی «الکتروکوتور» تاکنون چندین مجموعه لباس را روانه بازار کرده که در آنها مد و فناوری با هم ترکیب شده اند. این استودیو می خواهد تبدیل به قطب «فشن تک» در اروپا بشود.

الگوی بازرگانی «فشن تک» در سطح جهانی بسیار مهم است. لیزا در این باره می گوید: «در این حوزه با دو صنعت متفاوت سر و کار داریم که وضعیت تثبیت شده ای دارند و ما این دو را به هم مرتبط می کنیم و چیزی خلق می کنیم که کاملا نو و تازه است!»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کیف‌دستی «کوچک‌تر از دانه نمک» ۶۳ هزار دلار فروش رفت

«شیک پوشی ایرانی» در گفت‌وگو با آراز فضائلی، طراح مد

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان