دارندگان گرین کارت هم مشمول فرمان اجرایی ترامپ هستند؛ «ایران مقابله به مثل می‌کند»

دارندگان گرین کارت هم مشمول فرمان اجرایی ترامپ هستند؛ «ایران مقابله به مثل می‌کند»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کمتر از یک روز پس از امضای فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای ممنوعیت سه ماهه ورود اتباع هفت کشور از جمله ایران به خاک ایالات متحده، یک مقام آمریکایی اعلام کرد که دارندگان گرین کارت (مجوز اقامت دائم در این کشور) هم مشمول این فرمان هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیلیان کریستنسن، سخنگوی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده روز شنبه ۲۸ ژانویه با ارسال یک نامه الکترونیکی این خبر را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امنیت داخلی #آمریکا به #رویترز گفت که شهروندان ۷ کشور اعلام شده که گرین کارت دارند هم شامل ممنوعیت برای ورود به آمریکا می‌شوند.

— euronews فارسی (@euronews_pe) 28 janvier 2017

رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه یکی دیگر از وعده های انتخاباتی خود را در اولین هفته ورود به دفتر کار خود در کاخ سفید عملی کرد. دونالد ترامپ، دستور اجرایی را تحت عنوان «حفاظت از آمریکا در برابر حملات تروریستی» امضا کرد که بر اساس آن ورود پناهجویان به آمریکا برای دست کم ۴ ماه تعلیق می شود. بر اساس این دستور، ورود شهروندان هفت کشور که اکثریت جمعیت آنها مسلمان هستند، از جمله ایران به آمریکا برای ۹۰ روز ممنوع شده است. به جز ایران، شش کشور سوریه، عراق، یمن، لیبی، سومالی و سودان هم در فهرست کشورهای ممنوع قرار دارند.

بیانیه وزارت خارجه در محکومیت «اقدام نسنجیده» دولت آمریکا https://t.co/POzQtDaruZ

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) 28 janvier 2017

وزارت امور خارجه ایران، بعد از ظهر شنبه با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن صدور این فرمان اجرایی به تمام سفارتخانه و کنسولگری‌های این کشور دستور داد تا «تسهیلات کنسولی جهت کلیه اتباع ایرانی که به دلیل این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا از بازگشت به محل زندگی، کار و تحصیل خود محروم می شوند» را فراهم کنند.
در بیانه وزارت امور خارجه، این اقدام دونالد ترامپ به مثابه « توهینی آشکار به جهان اسلام و به ویژه به ملت بزرگ ایران» و « هدیه‌ای بزرگ به افراطیون و حامیان آنها در تاریخ» توصیف شده است. دستگاه دیپلماسی ایران اعلام کرده است که «اقدامات متناسب حقوقی، کنسولی و سیاسی معمول خواهد داشت و ضمن احترام به مردم آمریکا و تمایز میان آنها و سیاست‌های خصمانه دولت ایالات متحده، برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت‌های توهین‌آمیز ایالات متحده علیه اتباع ایران، اصل عمل متقابل را اجرا می‌نماید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سی هزار برنده لاتاری گرین کارت از دریافت روادید آمریکا محروم شدند

شرایط پیشنهادی جدید ترامپ برای اخراج دارندگان گرین‌کارت از آمریکا

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد