پارلمان بریتانیا پدیده اخبار جعلی را بررسی می کند

پارلمان بریتانیا پدیده اخبار جعلی را بررسی می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گروهی از نمایندگان بریتانیا طرح تفحصی را به پارلمان ارایه می کنند که هدف آن مقابله با پدیده «اخبار جعلی» است.

آگهی

گروهی از نمایندگان بریتانیا طرح تفحصی را به پارلمان ارایه می کنند که هدف آن مقابله با پدیده «اخبار جعلی» است.

کمیته فرهنگ، رسانه و ورزش پارلمان بریتانیا به بررسی افزایش نگرانی از تاثیر شبکه های اجتماعی بر انتشار اخبار نادرست و در نتیجه تضعیف دموکراسی می پردازد.

بر اساس تحقیق ماه دسامبر موسسه یوگاو دو سوم بریتانیایی ها بر این باورند که شبکه های اجتماعی باید از اخبار جعلی را از دسترس کاربران خارج کنند.

ان اپلبائوم، نویسنده و کارشناس اخبار جعلی می گوید: «ما فقط درباره اخبار ساختگی و دروغ حرف نمی زنیم که همیشگی است؛ بلکه اکنون درباره امکان وجود گروه های ویژه و کشورها و احزاب سیاسی که می توانند پشت شبکه اخبار جعلی باشند کار می کنیم. پس وب سایت هایی که آن را تولید یا بازتاب می دهند و همچنین کمپین های شبکه های اجتماعی که تولید کننده و تکرارکننده آن هستند نیز در نظر است.»

از سوی دیگر گروهی متشکل از ۲۵ روزنامه نگار تحقیقی با بررسی درستی اخباری که در فیسبوک منتشر می شود در تلاش برای مقابله با موج سازی های سیاسی و اجتماعی برآمده اند. نرم افزاری به نام کورکتیو این امکان را می دهد تا اخباری که گمان می رود نادرست است به فیسبوک گزارش داده شود. در صورت تائید جعلی بودن خبر، این نرم افزار به کاربران دیگر هشدار می دهد.

دیوید شراون، خبرنگار کورکتیو در توضیح می گوید: «ما احتمال جعلی بودن خبر را بررسی می کنیم و آنجا که در فیسبوک این اخبار نمایش داده شود. پنجره ای کوچک هشدار می دهد که اطلاعات آن با واقعیت تطابق ندارد.»

هایکو ماس، وزیر دادگستری جمهوری فدرال آلمان نیز با اشاره به انتخابات پارلمانی ماه دسامبر اعلام کرده است که این کشور قوانین انتشار تعمدی اخبار جعلی را به اجرا می گذارد و «آزادی بیان شامل تهمت و انگ زنی نمی شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشتاد درصد از شهروندان اروپایی: اخبار جعلی دشمن دموکراسی است

کدام اخبار انتخابات آمریکا در فیسبوک بیشتر بازنشر شدند؛ اخبار واقعی یا غیرواقعی؟

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین