بازدید احمدی‌نژاد از تخت جمشید در «دهه فجر»: رونمایی از جریان «ملی ـ انقلابی»

بازدید احمدی‌نژاد از تخت جمشید در «دهه فجر»: رونمایی از جریان «ملی ـ انقلابی»
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمود احمدی‌نژاد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور سابق ایران روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه و در سومین روز از «دهه فجر» (سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی) از مجموعه تاریخی تخت جمشید و مقبره کوروش بازدید کرد. وب‌سایت‌های نزدیک به رئیس جمهور سابق ایران بازدید احمدی‌نژاد از مقبره کوروش و تخت جمشید را «اقدامی بی‌سابقه و تابوشکنانه» خوانده و نوشته‌اند که «در میان همه مدیران ارشد جمهوری اسلامی از سال ۵۷ تاکنون» تنها احمدی‌نژاد از این آثار باستانی دیدن کرده است.

به گزارش کانال‌های تلگرامی نزدیک به احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران در بازدید از تخت جمشید و مقبره کوروش با برخی از گردشگران داخلی و خارجی نیز عکس یادگاری گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما احمدی‌نژاد پس از بازدید از این آثار باستانی گفت: «تخت جمشید افتخار یک ملت است که هزاران سال پیش اینگونه زندگی می‌کردند یا توانسته‌اند چنین معماری و بنایی را برپا بکنند. این استعداد و توانایی در این ملت هست. در واقع شناخت گذشته و شناخت تاریخ می‌تواند راه آینده را در مقابل ما روشن کند.»


محمود احمدی‌نژاد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

رئیس جمهور سابق ایران با بیان اینکه «افتخار می‌کنیم که چنین سابقه تاریخی داریم» درباره تخت جمشید گفت: «تخت جمشید بنایی است که می‌شود گفت عصاره توانایی‌های جهانی است. حالا داخلش که بروید بحث خیلی زیاد است. ۲۵۰۰ سال قبل اولا چگونه ساخته شده است، با بهره کشی و استثمار و له کردن انسان‌ها ساخته شده یا با قواعد انسانی؟ نشانه‌ها و اسنادی که داریم نشان می‌دهد که به کسی ظلم نشده است. حقوق کارگران پرداخت شده و کارگران بیمه بودند و شخصیت و احترام داشتند.»

بازدید «بی‌سابقه و تابوشکنانه»: رونمایی از جریان «ملی ـ انقلابی»

در همین حال عبدالرضا داوری، از نزدیکان احمدی‌نژاد درباره این بازدید نوشت: «حضور بی‌سابقه و تابوشکنانه محمود احمدی نژاد در سومین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی در پاسارگاد و بر سر مقبره کوروش کبیر، رونمایی از جریان «ملی-انقلابی» در سپهر عمومی جامعه ایران است.»

وی افزود: «تا پیش از احمدی نژاد هیچ مقام ارشدی از مقامات جمهوری اسلامی، قدمی به پاسارگاد نگذاشته بودند چه رسد به آنکه به خود جرئت دهند که در ایام بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی به کنار مقبره کوروش کبیر، مبدع ایرانی حکمرانی عادلانه و مبتنی بر حقوق بشر که ظالمانه توسط رژیم دیکتاتوری پهلوی مصادره شده بود، رفته و عکس یادگاری بگیرند.»

داوری در پایان نوشت: «تابو شکنی اخیر احمدی‌نژاد را به مثابه ظهور جریان «ملی انقلابی» در پایان دهه چهارم انقلاب می‌فهمم و بر این باورم که «ملی- انقلابی»‌ها، با محوریت دکتر احمدی‌نژاد آینده سیاست در ایران را رقم خواهند زد… «ملی انقلابی»‌ها، ظلم‌ستیز و عدالت‌خواه هستند، استبداد‌ستیز و آزادی‌خواه هستند، استعمار ستیز و جهان گرا هستند، ایران دوست و مردم گرا هستند، فساد ستیز و اخلاق‌گرا هستند؛ آینده از آن «ملی- انقلابی»‌هاست.»

ظهور دوباره «مکتب ایرانی» در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

اگرچه مهم‌ترین تاکتیک محمود احمدی‌نژاد برای پیروزی در انتخابات سال ۱۳۸۴، بحث عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد بود،‌ اما با کند شدن این حربه در دوران ریاست جمهوری وی، این بار او سعی کرد با تحریک احساسات ناسیونالیستی مردم و استفاده از طرح «مکتب ایرانی»، مجددا وارد عرصه قدرت شود. طرحی که با رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی (طراح مکتب ایرانی و نزدیک‌ترین فرد به احمدی‌نژاد) در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ توسط شورای پرقدرت نگهبان شکست خورد.


محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی

در عین حال هرچند محمود احمدی‌نژاد شهریور ماه سال جاری به‌صورت رسمی توسط رهبر ایران از ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ منع شد، با این حال او همچنان سفرهای استانی خود را ادامه می‌دهد و در همین راستا هم هفته گذشته به استان فارس سفر کرد. پیشتر «المانیتور» به نقل از «یک اصول‌گرای میانه رو که خواسته بود نامش فاش نشود» نوشته بود: «به نظر می‌رسد او [احمدی‌نژاد] این ماجرا را به این راحتی رها نمی‌کند… احمدی‌نژاد هنوز به سراسر کشور سفر می‌کند و سعی می‌کند با مردم دیدار کند. او سعی می‌کند خودش را به عنوان یک کاندیدای بالقوه جا بزند.»

#VerityIran daily news roundup is out now! #Iran#verityiran.com https://t.co/QCtzaDPLcX#rouhani

— VERITY IRAN (@VerityIran) January 6, 2017

در هر حال به نظر می‌رسد چناچه محمود احمدی‌نژاد شانسی برای حضور فعالانه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ (که کمتر از چهار ماه دیگر برگزار خواهد شد) پیدا کند، این بار وی بجای بحث عدالت اجتماعی و یا مبارزه فساد، از شعارهای ملی‌گرایانه استفاده خواهد کرد. موضوعی که قطعا با خشم و مخالفت محافظه‌کاران روبرو خواهد شد. چرا که آنها با طرح هرگونه شعار ملی‌گرایانه مخالف هستند و در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد هم بارها در همین راستا به رئيس جمهور سابق حمله کردند. چه آن هنگام که اسفندیار رحیم مشایی موضوعاتی همچون «مکتب ایرانی» و «اسلام ایرانی» را مطرح کرد و چه آن زمان (۱۳۹۰) که احمدی‌نژاد می‌خواست نوروز را با حضور «سران کشورهای دوست» در تخت جمشید برگزار کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود