اخطار ترامپ به تهران: «ایران در لبه پرتگاه و در آستانه فروپاشی بود»

اخطار ترامپ به تهران: «ایران در لبه پرتگاه و در آستانه فروپاشی بود»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه با ارسال پیام‌هایی در توییتر، ضمن هشدار به ایران، دولت باراک اوباما را به‌دلیل توافق هسته‌ای با تهران مورد انتقاد قرار داد.

در یکی از این توییت‌ها آقای ترامپ نوشته است: ایران به لبه پرتگاه رسیده و در آستانه فروپاشی بود. تا اینکه آمریکا به میدان آمد و با توافق هسته‌ای زندگی دوباره‌ای به آن‌ها بخشید:۱۵۰ میلیارد دلار.» در یکی دیگر از این توییت‌ها هم احتمالا با توجه به سخنان مایکل فلین آمده است: «به ایران برای شلیک یک موشک بالستیک رسما اخطار داده شد. باید برای توافق افتضاحی که آمریکا با آنها کرد ممنون می‌بودند.»

Iran was on its last legs and ready to collapse until the U.S. came along and gave it a life-line in the form of the Iran Deal: $150 billion

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 2 février 2017

Iran has been formally PUT ON NOTICE for firing a ballistic missile.Should have been thankful for the terrible deal the U.S. made with them!

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 2 février 2017

رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ بهمن هم در حالی که در یک پیام توییتری ایران را به حرکت سریع در جهت تسلط بر عراق متهم کرد، هزینه سه تریلیون دلاری آمریکا در عراق طی سالهای گذشته را هدر رفتن پول آمریکا دانست. از سوی دیگر مایکل فلین مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه رفتار ایران در خاورمیانه را بی ثبات کننده نامید و با اشاره به آزمایش موشکی اخیر ایران گفت که در این زمینه رسما به ایران هشدار می دهیم.

پس از تشکیل جلسه سه شنبه شب شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی آزمایش موشکی یکشنبه گذشته توسط ایران، مقامات وزارت خارجه و امنیت ملی آمریکا ضمن هشدارهای کلی از ادامه گفتگوها با اعضای شورای امنیت در این زمینه خبر داده اند.

جلسه اضطراری شورای امنیت پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران بود، اما وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه ای آزمایش موشکی یکشنبه گذشته ایران را تحریک آمیز و با توجه به درگیری های خاورمیانه آن را تهدیدی برای منطقه دانست.

در عین حال علی اکبر ولایتی مشاور عالی رهبر ایران در امور بین الملل روز چهارشنبه ضمن اشاره به هشدار مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «فرد بی تجربه‌ای حرفی بی‌منطق می‌زند و ایران هم توجه نمی‌کند. آمریکایی‌ها هیچ کار مثبتی در رابطه با ایران نکردند.»

آقای ولایتی همچنین با اشاره به مواضع رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران افزود: «ترامپ هم با گذر زمان می‌فهمد که این رجزخوانی‌های توخالی علیه ایران فقط از اعتبار آنها در افکار عمومی می‌کاهد.» او در مورد آزمایش های موشکی ایران تاکید کرد: «بنابر اقتضا ما از کشورمان دفاع خواهیم کرد. موشک‌های آزمایش شده، موشک های دفاعی است و ایران به فعالیت خود در حوزه دفاعی با قدرت ادامه خواهد داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

ایران در میانه جنگ در خاورمیانه از دو سامانه پدافندی جدید رونمایی کرد