گارد ساحلی لیبی بیش از ۱۱۰۰ پناهجوی عازم اروپا را از آبهای مدیترانه برگرداند

گارد ساحلی لیبی بیش از ۱۱۰۰ پناهجوی عازم اروپا را از آبهای مدیترانه برگرداند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گارد ساحلی لیبی طی هفته گذشته در مجموع ۱۱۳۱ پناهجو را از آبهای این کشور در نزدیکی صبراته گرفت.

آگهی

گارد ساحلی لیبی طی هفته گذشته در مجموع ۱۱۳۱ پناهجو را از آبهای این کشور در نزدیکی صبراته گرفت. آنها در چهار قایق بادی و سه قایق چوبی قصد داشتند با گذشتن از دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند.

Photographer Olmo Calvo's (of the AP) images of African migrants (in Libya) trying to get to Europe https://t.co/4VXW2GGglFpic.twitter.com/s071rE12QI

— AFRICA IS A COUNTRY (@africasacountry) February 5, 2017

این پناهجویان به بازداشتگاه هایی فرستاده می شوند که به خاطر شرایط غیرانسانی و نقض گسترده حقوق بشری زیر انتقادند.

یکی از این پناهجویان گفت: «من در صبراته زندگی می کنم. ۳۰۰ دلار دادم که من را از لیبی به ایتالیا ببرند. ۱۲ نیمه شب راه افتادیم و ۲۰ ساعتی را میان آبها بودیم.»

در پی بسته شدن مسیر ترکیه-یونان به روی پناهجویان، لیبی به مرکز اصلی اعزام پناهجویان به اروپا تبدیل شده است. قاچاقچیان هم اغلب با دریافت پول زیاد آنها را سوار بر قایق هایی فاقد ایمنی روانه دریا می کنند. طی سال گذشته بیش از ۴۵۰۰ پناهجو طعمه دریا شده اند.

در همین حال، رهبران اروپا روز جمعه طی نشستی در مالت به لیبی پیشنهاد کردند که در ازای محدود کردن موج ورود پناهجویان از کشورهای شمال آفریقا، کمک های مالی و غیره در اختیار لیبی قرار خواهند داد.

The European Union tries to prevent a wave of migrants from Libya https://t.co/XNro4AD7bo

— The Economist (@TheEconomist) February 4, 2017

گرچه لیبی هنوز پاسخ روشنی به این پیشنهاد نداده اما این طرح انتقادهایی را به همراه داشته است. به گفته منتقدان طرح مذکور پناهجویان را بیشتر در معرض خطر و سوءاستفاده قرار خواهد داد.

Ostensibly trying to save lives, EU would condemn migrants to the horrors of chaotic Libya. https://t.co/QIwOqgE5nQpic.twitter.com/JUGzrrTXur

— Kenneth Roth (@KenRoth) February 4, 2017

لیبی در حال حاضر مهمترین مسیر پناهجویانی است که برای فرار از شرایط دشوار در کشورهای بحران زده آفریقایی و خاورمیانه می خواهند خود را به اروپا برسانند. در این کشور آشفته و از هم پاشیده، خشونت های غیرقانونی و نظام مند در قبال پناهجویان به روالی «عادی» و«روزمره» تبدیل شده است؛ عده ای از آنها در بازداشتگاه های موقت در شرایط سخت و غیر انسانی به سر می برند. والری گوریا، خبرنگار یورونیوز در گزارشی ویژه این وضعیت اسفبار را از زبان زنان و مردان آفریقایی به تصویر کشیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از ۶۰ نفر در پی غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی جان باختند

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند

اتحادیه اروپا طرح اعزام پناهجویان به کشورهای ثالت را مدنظر دارد