طرحی برای ساخت اولین رایانه کوآنتومی

طرحی برای ساخت اولین رایانه کوآنتومی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در ده سال گذشته بشر در فناوری ساخت رایانه ها، پیشرفتهای بسیاری داشته است و این رشد همچنان ادامه دارد.

آگهی

در ده سال گذشته بشر در فناوری ساخت رایانه ها، پیشرفتهای بسیاری داشته است و این رشد همچنان ادامه دارد.

گروهی از پژوهشگران بین المللی در دانشگاه ساسکس بریتانیا توانستند طرح ساخت اولین رایانه کوانتومی را تهیه کنند. رایانه ای که این توانایی را دارد تا مشکلات پیچیده را سریعتر از دستگاههای معمولی حل کند.

وینفرد هینسینگنر، استاد فناوری کوآنتوم در این دانشگاه می گوید: «این فناوری هیچ ربطی با رایانه های معمولی ندارد. این رایانه می تواند مشکلاتی را حل کند که حتی سریع ترین رایانه های امروزی برای حل آنها به میلیون ها سال زمان برای محاسبه نیاز دارند.»

دانشمندان سالهاست که درصدد عملی کردن رویای رایانه ای کوآنتومی هستند اما تا کنون گفته می شد برای ساخت چنین رایانه ای باید ماشین قدرتمندی به اندازه یک زمین فوتبال ساخت.

این استاد دانشگاه می گوید: «این فناوری می تواند جامعه را تغییر دهد و اصلا کار آسانی نیست. ما نمی گوییم که پروژه ساخت رایانه کوآنتومی کار آسانی است و در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت اما در تلاشیم تا در طرحمان تمام چالش ها را پیش بینی و راه حل های فنی آنها را پیدا کنیم.»

در رایانه های کلاسیک، هر واحد اطلاعات که یک بیت نامیده می شود دارای ارزش صفر یا ۱ است اما در رایانه کوانتومی هر بیت می تواند صفر و همزمان ۱ باشد و چنین چیزی اجازه می دهد تا امکان محاسبه چندجانبه و همزمان فراهم شود.

این استاد فناوری کوآنتوم می افزاید: «تصور کنید که بتوانید همه اطلاعات را بطور همزمان به رایانه ای بدهید، آنهم در حالیکه در دو مکان متفاوت هستید. شما می توانید از ماشین بخواهید که همزمان از تمام این داده ها برای پردازش استفاده کند. رایانه کوآنتومی اینگونه کار می کند. این رایانه قدرت باورنکردنی برای پردازش اطلاعات دارد و چنین چیزی در هیچکدام از فناوری هایی که تاکنون دیده اید وجود ندارد.»

این پروژه بخشی از برنامه دولت بریتانیا برای توسعه فناوریهای کوآنتومی با هدف بهره برداری از آن در صنعت است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان توانستند در شرایط آزمایشگاهی «سردترین» دمای ممکن را ایجاد کنند

شکستن بن‌بست دنیای فناوری با تولید چیپ ۲ نانومتری؛ عمر باتری‌ها ۴ برابر خواهد شد

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط