اخراج بیش از سیصد استاد دانشگاه در ترکیه

اخراج بیش از سیصد استاد دانشگاه در ترکیه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بر اساس اطلاعات مندرج در روزنامه رسمی ترکیه مورخ ۷ فوریه، نزدیک ۴۵۰۰ نفر از کارمندان دولت قربانی موج جدید پاکسازی دستگاه دولت رجب طیب اردوغان (رییس جمهور ترکیه) شده…

آگهی

بر اساس اطلاعات مندرج در روزنامه رسمی ترکیه مورخ ۷ فوریه، نزدیک ۴۵۰۰ نفر از کارمندان دولت قربانی موج جدید پاکسازی دستگاه دولت رجب طیب اردوغان (رییس جمهور ترکیه) شده اند.

۳۳۰ استاد دانشگاه و بیش از ۲۵۰۰ کارمند وزارتخانه آموزش عالی در فهرست تازه ترین اخراجی های دولت قرار گرفته اند تا سهم نظام آموزشی ترکیه بیش از سایر دستگاهها باشد. اکثر این افراد جزء معلمان منتسب به گروه «اِی تیم-سَن»و استادان امضا کننده بیانیه صلح در مناطق کردنشین هستند. ۱۳ نفر از استادان سرشناس دانشکده ارتباطات آنکارا هم جزء اخراجی ها هستند. گولسرن آداکلی، یکی از اساتید اخراج شده دانشگاه آنکارا که بیانیه صلح را هم امضا کرده، درباره چرایی اخراج خود می گوید: «دولت در حال پایان دادن به آزادی بیان و دمکراسی و موجودیت افرادی است که در دانشگاهها از اندیشه صلح دفاع می کنند. این همه جنایت… جنایت جنگی، تدابیر ضد دمکراتیک، سوء استفاده از حقوق… حقوق بسیار جدی ای نقض شده است. ما این را گفتیم و خودمان هم قربانی شدیم. دلیل وضعیت امروز ما همین است.»

دینچر دمیرکنت، یکی دیگر از اساتید برکنار شده این دانشگاه می گوید: «آنها همه حقوق اجتماعی و آکادمیک ما را نقض کردند. آزادیمان سلب شده، حقوق سیاسی مان از بین رفته و این ما را به نابودی می کشاند. از زمانی که وضعیت اضطراری اعلام شده این بی عدالتی ها را در حق ما اعمال می کنند.»

باید نزدیک به ۹۰۰ نفر از کارکنان فرمانداری ها، بیش از ۴۰۰ نفر از کادر امنیتی و جمعی دیگر از کارکنان رادیو و تلویزیون دولتی را به فهرست اخراجی ها افزود. از کودتای نافرجام ژوئیه گذشته تاکنون، بیش از ۱۲۰ هزار نفر از مشاغل دولتی برکنار شده اند و هزاران نفر هم بازداشت و بعضا راهی زندان شده اند. اتهام اکثر این افراد همکاری با کودتاگران و ارتباط با حلقه گولن عنوان شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟

شکست سنگین حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های ترکیه