قشقاوی: ایران امن و استاندارد، در آستانه لغو ویزا با بسیاری از کشورها است

قشقاوی: ایران امن و استاندارد، در آستانه لغو ویزا با بسیاری از کشورها است
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک مقام ارشد وزارت خارجه ایران می‌گوید که جمهوری اسلامی در آستانه مرحله لغو ویزا با بسیاری از کشورها قرار دارد و «چنین کشوری در جامعه جهانی یعنی کشوری امن، استاندارد و مطمئن.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن قشقاوی، معاون وزیر امورخارجه ایران روز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه با اشاره به اینکه ویزای الکترونیکی برای ۱۸۰ کشور قابل‌ استفاده است، از لغو ویزا با بسیاری از کشورهای دنیا خبر داد.

قشقاوی که در مراسم رونمایی از «دفترچه راهنمای سفر به ایران» سخن می‌گفت، لغو ویزا را برای توسعه صنعت گردشگری ایران دارای اهمیت دانست و گفت: «امید من در گسترش گردشگری بیشتر به بخش خصوصی است و ما دست سرمایه‌گذاران را در زمینه گردشگری می‌بوسیم.»

قشقاوی: ایران در آستانه لغو ویزا با بسیاری از کشورها https://t.co/qenqzg5s4dpic.twitter.com/lVR31xpGXd

— نگار ❤️❤️ (@Negarsarvestani) February 8, 2017

آقای حسن قشقاوی به نام این کشورها اشاره‌ای نکرده است. وی اما اردیبهشت ماه سال جاری از مذاکرات کنسولی با ۳۰ کشور برای تسهیل صدور روادید خبر داده و با اشاره به نتیجه بخش بودن مذاکرات گفته بود: «مذاکرات با کشورهای انگلیس، ژاپن، استرالیا، فیلیپین، گرجستان و ایتالیا و رومانی انجام شده و در حال حاضر هم مذاکرات با کشورهای فنلاند، اسپانیا، پرتغال، دانمارک و آلمان ادامه دارد و طی هفته آینده هم با نمایندگان اتریش مذاکراتی در زمینه کنسولی خواهیم داشت.»

آبان ماه سال جاری نیز خبرگزاری‌های ایران اعلام کردند که صدور روادید بین ایران و روسیه طبق شرایط خاصی از سال ۲۰۱۷ لغو خواهد شد. براساس این توافق جدید میان تهران و مسکو اعلام شد که گروه‌های گردشگران ۵ تا ۵۰ نفره که قصد سفر بین دو کشور را داشته باشند، برای مدت ۱۵ روز اقامت، نیاز به اخذ ویزا نخواهند داشت.

ویزای #ایران و #روسیه طبق شرايط خاصي از سال ۲۰۱۷ لغو خواهد شد pic.twitter.com/8RTv2K4piA

— روزنامه شهروند (@shahrvand_paper) November 28, 2016

اما در حالی که وزارت خارجه ایران در سال‌های اخیر از مذاکرات متعدد برای تسهیل صدور روادید و یا دادن ویزای ۳۰ روزه به شهروندان ۱۸۰ کشور سخن می‌گوید که گذرنامه ایرانی در جهان دارای اعتبار بسیار پایینی است و بسیاری از ایرانی‌ها برای سفر به اکثر کشورهای جهان نیازمند دریافت روادید پیش از سفر هستند.

موسسه بین‌المللی «هنلی» که در حوزه مسائل مربوط به اقامت و شهروندی فعالیت می‌کند در آخرین گزارش سالانه خود درباره اعتبار پاسپورت کشور‌های مختلف‌ اعلام کرده بود که ایران در کنار اتیوپی، اریتره و سودان در مکان ۹۸ رتبه اعتبار پاسپورت‌ها در جهان قرار دارد‌. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش در سال ۱۳۹۲ وعده «بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی» را داده بود.

#روحانی سال۹۲:«قول می‌دهم که اعتبار و احترام رابه پاسپورت ایرانی برگردانم»/اعتبار و احترام به پاسپورت ایرانی بازگشت!https://t.co/a6WZq9fS5dpic.twitter.com/lEKB2WjgVc

— خبرگزاری تسنیم (@Tasnimnews_Fa) January 29, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد