معترضان رومانیایی کوتاه نمی آیند؛ هدف برکناری نخست وزیر است

معترضان رومانیایی کوتاه نمی آیند؛ هدف برکناری نخست وزیر است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با وجود کناره گیری وزیر دادگستری رومانی از مقامش، معترضان خیابان های بخارست، پایتخت را رها نمی کنند.

آگهی

با وجود کناره گیری وزیر دادگستری رومانی از مقامش، معترضان خیابان های بخارست، پایتخت را رها نمی کنند.

اعتراضات گسترده در رومانی دو هفته پیش آغاز شد؛ پس از صدور حکم جنجال برانگیز دولت در زمینه تخفیف مجازات برخی جرايم مرتبط با فساد مالی. حکمی که به باور مخالفان امکان آزادی صدها تن از مقام های دولتی از زندان را فراهم می ساخت.

در عرصه بین المللی هم شماری از کشورهای اروپایی طی هشداری به تبعات بین المللی این حکم از دولت رومانی انتقاد کردند.

اعتراضات مخالفان که از زمان فروپاشی بلوک شرق تاکنون بی سابقه توصیف شده دولت را به عقب نشینی واداشت و سورین گریندیانو، نخست وزیر حکم مذکور را لغو کرد. اما معترضان که اعتمادشان از دولت سلب شده کوتاه نیامده اند و خواستار کناره گیری نخست وزیر از قدرت هستند.

یکی از معترضان گفت: « به این دولت اعتماد ندارم. به آنچه می گویند عمل نمی کنند. و تا وقتی به آنچه وعده داده اند عمل نکنند همین جا می مانیم.»

معترض دیگری افزود: «ما اینجا هستیم برای اینکه می خواهیم کشور بهتری داشته باشیم. می خواهیم که عدالت برقرار باشد. می خواهیم که حقوق ما به رسمیت شناخته و به آن احترام گذاشته شود.»

در حالی که سورین گریندیانو بارها اعلام کرده که از قدرت کنار نمی رود، معترضان بر خواسته خود پافشاری می کنند. معترض دیگری گفت: «ما برای دستمزد و مستمری مان دور این میدان جمع نشدیم. برای دفاع از اصول و ایده ای اینجا هستیم. همه ما حول محور یک فکر گرد آمدیم. این که ما قوی هستیم.»

از سوی دیگر طرفداران دولت هم طی روزهای گذشته بیکار ننشسته اند و در حمایت از سیاست های حزب حاکم در مرکز بخارست تظاهرات کردند. آنها مخالفان دولت را متهم کرده اند که از سوی رئیس جمهوری «اجیر شده اند».

گفته می شود با ادامه اعتراضات در بخارست اختلاف میان مخالفان دولت بیشتر شده و از تعداد معترضان کاسته شده است. از همین رو فعالان سیاسی طی فراخوانی در شبکه های مجازی خواستار حضور پررنگتری در تظاهرات گسترده روز یکشنبه شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راستگرایان رومانی برای انتخابات پارلمان اروپا جبهه متحد تشکیل دادند

ساخت قدرتمند‌ترین لیزر جهان در رومانی؛ فناوری انقلابی رکورد می‌شکند؟

دولت رومانی به حکم دیوان حقوق بشر اروپا در زمینه حقوق همجنسگراها تمکین نخواهد کرد