فشار تدابیر سختگیرانه اقتصادی دولت مصر بر مردم

فشار تدابیر سختگیرانه اقتصادی دولت مصر بر مردم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پارلمان مصر نامزدهای جدید دولت برای تصدی دو وزارتخانه کشاورزی و سرمایه گذاری را تصویب کرد.

آگهی

پارلمان مصر نامزدهای جدید دولت برای تصدی دو وزارتخانه کشاورزی و سرمایه گذاری را تصویب کرد. تغییرات پیاپی در کابینه مصر ممکن است انسجام سیاسی دولت را تضعیف کند اما به نظر می رسد این رویکرد با هدف اطمینان بخشی به سرمایه گذاران خارجی در دست اجرا است. این در حالی است که تورم شدید و افزایش بهای مواد خام زندگی مردم مصر را با مشکلات جدی مواجه کرده است. نرخ تورم طی سه ماهه سپتامبر تا دسامبر ۲۰۱۶، از ۱۳ درصد به ۲۴ درصد رسید و یکماه بعد، ژانویه ۲۰۱۷ به سی درصد جهش پیدا کرد.

از اکتبر ۲۰۱۶، پوند، واحد پول مصر نیمی از ارزش خود را از دست داده است. نوامبر ۲۰۱۶ یک دلار آمریکا برابر با هشت و هشت دهم پوند مصر و ۱۳ ماه بعد، ژانویه امسال معادل شانزده دلار بود. با اینکه رشد اقتصادی مصر برای سه سال آینده چهار و شش دهم درصد پیش بینی شده است، با اینحال ضعف رشد قدرت خرید مردم نشاندهنده مشکلات اقتصادی عمیق این کشور هشتاد و هشت میلیونی است.

پیامدهای تدابیر سخت گیرانه بر مردم دولت را از پیشبرد آن باز نداشته است. بهای کالاهای اساسی وارداتی مانند آرد گندم، برنج، شکر و قهوه تنها در چند ماه اخیر تا هشتاد درصد، و بهای مواد غذایی عمومی تا چهل درصد افزایش پیدا کرده است. مصرف سالانه گندم در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نزدیک به بیست میلون تن پیش بینی شده است که نزدیک به ۱۲ میلیون تن آن از گندم وارداتی تامین می شود.

مدیر یک فروشگاه زنجیره ای می گوید: «حتی یک مشتری بدون شکایت وارد فروشگاه نمی شود. اجناسی که پیشتر یک پوند بودند، حالا پنج پوند و یا ده پوند قیمت
دارند. بعضی از قیمتها واقعا گزاف هستند و من یکی نمی دانم چرا؟ چرا دولت اجازه می دهد گرانی به این صورت پیش برود؟ و دلیلشان چیست؟ ما نمی دانیم.»

برنامه سه ساله صندوق بین المللی پول در ازای وام ۱۲ میلیارد دلاری به مصر و همچنین کاهش مالیاتها موجب سرازیر شدن دلارهای خارجی و در نتیجه تقویت خزانه ارزی دولت شده است. عبدالفتاح سیسی سال ۲۰۱۴ قدرت را بدست گرفت. سرکوب سیاسی و همزمان اقتصاد آزاد همراه با اصلاحات مالی از محورهای عمده سیاستهای این ژنرال پیشین در این کشور بزرگ خاورمیانه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است

با رای پارلمان، شهباز شریف به عنوان نخست وزیر پاکستان برگزیده شد

هشدار صندوق بین‌المللی پول: هوش مصنوعی بر ۴۰ درصد مشاغل در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت