رهبر ایران: آشتی ملی معنی ندارد

رهبر ایران: آشتی ملی معنی ندارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید به نظر وی آشتی ملی معنایی ندارد.

آقای خامنه‌ای – که روز چهارشنبه ۲۹ بهمن به مناسب سالگرد تظاهرات ۳۹ سال پیش شهر تبریز سخنرانی می‌کرد- با انتقاد از توجه رسانه‌ها به ترکیب آشتی ملی گفت: «چرا می‌گویید آشتی؟ مگر مردم باهم قهرند؟ مردم با آن کسانی که روز عاشورا آمدند وسط خیابان و با قساوت و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهرند و آشتی هم نمی‌کنند.»

سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران ۱۹ بهمن‌ماه طی سخنانی در دفتر کارش، ضمن اشاره به تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران و هم‌رایی حزب جمهوریخواه با وی گفته بود: «معتقدم الان بهترین موقعیتی است که می توان فضای آشتی ملی را در کشور حکم‌فرما کرد.» پس از آن‌که «مساله آشتی ملی» از سوی مصطفی تاجزاده، عضو سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت تشریح شد، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران هم در سخنرانی خود به مناسبت ۲۲ بهمن، با تایید ضمنی این عبارت گفت: «همه در پیروی از رهبر معظم انقلاب در پی اجماع و آشتی و انسجام ملی هستیم.»

رهبر انقلاب: مردم با آن کسانی که عاشورا آمدند وسط خیابان و با قساوت و بی‌حیایی، جوان بسیجی را لخت کردند و کتک زدند، قهرند و آشتی هم نمیکنند. https://t.co/O4Zohk9y8Q

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) February 15, 2017

این موضع‌گیری آقای خامنه‌ای در حالی است که در روزهای گذشته شماری از شخصیت‌های سیاسی از جمله علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی احتمالاتی را درباره گشایش در وضعیت حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی مطرح کرده بودند. سحام‌نیوز هم روز سه‌شنبه نامه‌ای از موسوی و کروبی خطاب به رهبر را روی سایت خود قرار داد که۱۹ روز پیش از انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ نوشته شده بود. این دو کاندیدای اصلاح‌طلب در این نامه موارد نگرانی جدی خود را نسبت به صحت و سلامت آن انتخابات اعلام کرده بودند.

پاسخ رهبر ایران به پیشنهاد آشتی ملی، شاید پیش از هر چیز نشانگر بی‌نیازی هسته سخت حاکمیت ایران از گفتگو با نیروهای منتقد، دست‌کم در کوتاه مدت باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود