ظریف در کنفرانس مونیخ: دستیابی به امنیت به بهانه ناامن کردن دیگران غیرواقعی است

ظریف در کنفرانس مونیخ: دستیابی به امنیت به بهانه ناامن کردن دیگران غیرواقعی است
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه اول اسفند ماه در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت:‌ «ما نیازمند این درک هستیم که دستیابی به امنیت در دنیای جهانی شده به بهانه ناامن کردن دیگران، غیرواقعی است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای ظریف با اشاره به بحران‌های منطقه گفت: «از نظر ما جنگ در عراق، سوریه،‌ یمن و بحرین راه‌حل نظامی ندارد. همه این نزاع‌ها راه‌حل سیاسی دارد و باید به سمت راه‌حل سیاسی حرکت کرد و نباید هیچ جریان اصلی را در این کشورها که در آنها نزاع به وجود آمده به حاشیه راند.»

وی همچنین با اشاره به مواضع آمریکا در قبال ایران افزود: «تهدید بر روی ایران کارساز نیست.» وزیر خارجه ایران گفت: «ایران به تهدید پاسخ خوبی نمی‌دهد. ما به حرف زور، پاسخ خوبی نمی‌دهیم. ما به تحریم پاسخ خوبی نمی‌دهیم. اما به احترام متقابل پاسخ خیلی خوبی می‌دهیم.»

آقای ظریف در مونیخ همچنین با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران گفت که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. وی افزود: «مساله هسته‌ای ایران و گفتگوهای مربوط به آن یک موفقیت سیاسی برای همه طرف‌ها بود.»

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، لحن مقامات واشنگتن نسبت به ایران تندتر شده است. دونالد ترامپ ایران را بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان خوانده و از توافق اتمی ایران با کشورهای ۱+۵ نیز بارها انتقاد کرده است. روز گذشته نیز مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ با انتقاد شدید از توافق هسته‌ای میان ایران و جامعه جهانی گفت که ایالات متحده هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد. معاون دونالد ترامپ همچنین ایران را در کنار کره شمالی یک تهدید برای امنیت غرب خواند.

بیشتر بخوانید: مایک پنس: توافق هسته‌ای به ایران اجازه داد تا منطقه را ناآرام کند

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت گروه‌های حکومت اسلامی و جبهه النصره در سوریه سلاح شیمیایی در اختیار دارند و این مساله نباید از چشم جهانیان مخفی بماند. وی افزود: «انتشار تفکر تروریستی و تفکری که مبتنی بر خشونت و تکفیر است و آن را به نام اسلام گذاشتن از نظر ما صحیح نیست. با این ظن که عده‌ای می‌خواهند از اسلام میانه رو حمایت کنند و ایران را به عنوان تندرو قلمداد می‌کنند از نظر ما این می‌تواند موجب بی‌ثباتی منطقه بشود.»

روز یکشنبه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کرد و به انتقاد از سیاست‌های ایران پرداخت. وی گفت: «ایران همچنان از تروریسم حمایت می‌کند و در امور سایر کشورها دخالت می‌کند.»

وی گفت:‌ «ایران با دخالت در لبنان، سوریه و یمن نشان داد که به اصل عدم دخالت در امور سایر کشورها باور ندارد. آنها با حمله به سفارتخانه‌ها نشان دادند که به قوانین بین‌المللی اهمیتی نمی‌دهند.» عادل الجبیر افزود: «چرا ایران تنها کشوری است که تاکنون هدف حمله داعش و یا القاعده قرار نگرفته است؟»


عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان

وزیر خارجه عربستان در پایان با اعلام اینکه خوشبین به حل بحران‌های خاورمیانه است گفت که باور دارد که بحران یمن در سال ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد و مناقشه بین اعراب و اسرائیل نیز در سال جاری پیشرفت خواهد داشت.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل نیز در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ به شدت به ایران حمله کرد و گفت هدف ایران تضعیف ثبات در کشورهای خاورمیانه و در نهایت عربستان سعودی است.

وزیر دفاع اسرائیل گفت: «اختلاف اصلی بین یهودیان و مسلمانان نیست. بلکه اختلاف اصلی بین میانه‌روها و تندروها است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دبیرکل کنفرانس امنیتی مونیخ: احتمال جنگ های جدید در جهان وجود دارد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد