واکنش ایران به حکم دادگاه کانادا برای پرداخت غرامت ۳۰۰ هزار دلاری

واکنش ایران به حکم دادگاه کانادا برای پرداخت غرامت ۳۰۰ هزار دلاری
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به حکم دادگاه کانادایی علیه ایران گفت: «این حکم مغایر با اصول بدیهی حقوق بین‌الملل در رابطه با مصونیت قضایی دولت‌ها و اموال آنها بوده و غیرقابل قبول است.»

دادگاه اونتاریو در کانادا روز هشتم فوریه با صدور حکمی دستور داد دولت ایران ۳۰۰ هزار دلار هزینه دادگاه رسیدگی به شکایت قربانیان حمله‌های تروریستی مورد حمایت ایران را بپردازد. به ایران برای پرداخت این مبلغ «۳۰ روز از زمان صدور حکم» فرصت داده شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه اول اسفند ماه با اشاره به این حکم گفت: «متاسفانه قاضی کانادایی بدون توجه به مقررات بین‌المللی و اصل برابری دولت‌ها، اقدام به صدور این حکم کرده که از نظر ما مردود است.»

قاسمی افزود: «جمهوری اسلامی ایران پیش از این مراتب اعتراض رسمی خود را در این زمینه از طریق مجاری ذیربط به دولت کانادا اعلام داشته و حق خود را برای پیگیری اقدامات سیاسی و حقوقی در این زمینه محفوظ می‌دارد.»

قاسمی: حکم دادگاه کانادا علیه ایران غیرقابل قبول و مردود است https://t.co/XbxwIfuxgGpic.twitter.com/Ib4ebvpnyS

— فارس بین‌الملل (@FarsNewsInt) February 19, 2017

حکم دادگاه اونتاریو در کانادا با رد مصونیت حاکمیتی جمهوری اسلامی و استناد به قانون «عدالت برای قربانیان تروریسم» صادر شده است. قانون «عدالت برای قربانیان تروریسم» در سال ۲۰۱۲ در کانادا تصویب شد.

دادگاه انتاریو در خرداد ماه امسال نیز حکم توقیف ۱۳ میلیون دلار از دارایی‌های ایران را داد و در سال ۲۰۱۴ هم ایران را به پرداخت هفت میلیون دلار محکوم کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟

اصغر فرهادی از اتهامات سرقت ادبی تبرئه شد

شروین حاجی‌پور به بیش از ۳ سال حبس، ۲ سال ممنوع الخروجی و ساخت آهنگ درباره «جنایات آمریکا» محکوم شد