قحطی بخش هایی از سودان جنوبی را فرا گرفت

قحطی بخش هایی از سودان جنوبی را فرا گرفت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت سودان جنوبی برای نخستین بار از بروز قحطی در بسیاری از نواحی کشور خبر داده است.

آگهی

دولت سودان جنوبی برای نخستین بار از بروز قحطی در بسیاری از نواحی کشور خبر داده است. وضعیتی که سازمان های بشردوستانه آن را ناشی از سه سال جنگ داخلی ویرانگر در این کشور می دانند که موجب نابودی مزارع و کشتزارها شده است.

هزاران پناهجو از سودان جنوبی از مدتها پیش راه کشور همسایه اوگاندا را در پیش گرفتند؛ نه فقط برای فرار از جنگ داخلی بلکه قحطی هم امان آنها را بریده است.

Civilians pay ultimate price as South Sudan's leaders' brutal conflict destroys country and triggers famine https://t.co/PLqcIuMpbZpic.twitter.com/Gz2ls4wek2

— Gerry Simpson (@GerrySimpsonHRW) February 20, 2017

دولت چند منطقه در کشور را قحطی زده طبقه بندی کرده یا در آستانه قحطی زدگی و گزارش شده که نزدیک به پنج میلیون نفر با کمبود غذا و سوءتغذیه روبرو هستند و این رقم تا تابستان آینده ده درصد افزایش خواهد یافت.

Famine has hit parts of #SouthSudan. Nearly 5M people urgently need food, agriculture & nutrition assistance → https://t.co/KqFxZnqLtgpic.twitter.com/JQ1UAqAVX1

— World Food Programme (@WFP) February 20, 2017

#Famine hits parts of #SouthSudan: 100,000 ppl facing starvation. 5 mln ppl need food, #ag & nutrition assistance https://t.co/IQGSr0YI2Kpic.twitter.com/e5HmsqlRrA

— FAO Newsroom (@FAOnews) February 20, 2017

چالیس مک دونوق، سخنگوی برنامه سازمان جهانی غذا ‍با انتقاد از پایین بودن تولیدات مواد غذایی و بالا بودن قیمت آن می گوید: «قحطی واژه ای نیست که به شکل معمول از آن استفاده کنیم. امیدوار بودم که روزی ناگزیر نباشم وضعیت سودان جنوبی را اینگونه توصیف کنم. اما متاسفانه به جایی رسیدیم که آنچه در حال رخ دادن است را قحطی زدگی بنامیم.»

جنگ داخلی و درگیری های خونین میان نیروهای دولتی و شورشیان از دسامبر سال ۲۰۱۳ و پس از استقلال این کشور ویرانی های زیادی به بار آورده و با از بین بردن مزارع و کشتزارها عملا مصیبتی دیگر را برای مردم به همراه داشته است.

According to the UN, famine is declared when at least 20% of households in an area face extreme food shortages… https://t.co/xWylh7BfBppic.twitter.com/Rkn55g4vdR

— Reuters World (@ReutersWorld) February 20, 2017

یکی از آورگانی که خود را به اوگاندا رسانده می گوید: «تازه محصولی کاشته و منتظر برداشت آن بودم که شر جنگ داخلی دامن ما را گرفت و همه چیز را از دست دادیم. آنها به کشتار مردم دست زده اند و مردم زیادی کشته شده اند. ترس و وحشت سراسر زندگی ام را فراگرفته است.»

چند توافق صلح میان دولت سودان جنوبی و شورشیان هم نتوانسته به این درگیری های خونین در این کشور برخوردار از منابع عظیم نفتی پایان دهد. خصومت های طرفین ده ها هزار کشته و نزدیک به سه میلیون آواره برجای گذاشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقف صدور ویزا برای کارمندان نهاد‌های بشردوستانه؛اسرائیل امدادرسانی به فلسطینیان غزه را بغرنج‌تر کرد

پرتاب کمک‌های هوایی در شمال غزه به‌دلیل باز نشدن چترهای مخصوص باعث مرگ پنج نفر شد

تصاویری از زندگی روزمره فلسطینی‌های غزه‌ در چند روز آتش‌بس