فناوری هوای پاک: دغدغه شرکتهای نوپای لندن

فناوری هوای پاک: دغدغه شرکتهای نوپای لندن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نیمکت ساخت شرکت Airlabs که بخشی از مبلمان شهری است می تواند هوای پیرامون خودش را تصفیه کند.

آگهی

شماری از شرکتهای نوپا در لندن، فناوری هایی را برای اطلاع رسانی به افراد درباره آلودگی هوا و یا محافظت از آنان در برابر آلودگی به کار می گیرند. نیمکت ساخت شرکت Airlabs که بخشی از مبلمان شهری است می تواند هوای پیرامون خودش را تصفیه کند. سوفی پاور، رئیس این شرکت مدعی است که آنها توانسته اند بیش از ۹۵ درصد از دی اکسید نیتروژن (موجود در هوای پیرامون نیمکت) را به این روش تصفیه کنند.

خانم پاور می گوید: «پژوهشهای اخیر نشان می دهد که اگر بتوانیم حجم سوخت دیزل را تا ۵۰ درصد در لندن کاهش دهیم همچنان نقاطی از شهر باقی می مانند که از معیار سازمان جهانی بهداشت در زمینه دی اکسید نیتروژن آلوده تر خواهند بود. ما سالها منتظر رسیدن فناوریهای تازه بوده ایم، فناوریهایی که واقعا می تواند ابزار مناسبی برای کاهش آلودگی در نقاط خاص باشند؛ مثلا کنار جاده ها، مدارس، بیمارستانها و پیرامون شبکه ترابری یعنی جاهایی که مردم آلاینده های زیادی را در آنها می گیرند.»

دستگاه آلایش سنجِ Flow همه گونه آلودگی هوا را از ریزگردها و گازهای سمی گرفته تا مواد شیمیایی تشخیص می دهد و به کمک یک اپلیکیشن که به دستگاههای مشابه متصل است، نقشه ای از آلودگی شهری را در اختیار فرد می گذارد. رومن لاکومب مؤسس شرکت نوپای Plume Labs و مبدع این طرح می گوید: «مثلا ویکی پدیا را در نظر بگیرید، یک دانشنامه مردم ساز است، ما هم سعی داریم همین کار را برای هوای پیرامونمان انجام بدهیم. اطلاعات افرادی که این دستگاه را در جاهای مختلف شهر همراه دارند به ما اجازه می دهد نقشه ای از آلودگی هوا داشته باشیم که می توانیم با آن از مناطق آلوده پرهیز کنیم. این نقشه نه فقط برای شهروندان عادی بلکه برای شهرداران و سیاست گذاران هم مفید است.»

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود ۱۲.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ در اثر زندگی و کار در محیط ناسالم جان خود را از دست داده اند؛ تعدادی که تقریبا یک چهارم کلّ مرگ و میر جهانی را تشکیل می دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما

دیدگاه‌های تازه و مقالات علمی دربارهٔ جوّ مریخ؛ حاصل طرح فضایی امارات