خرس طلا و نقره جشنواره فیلم برلین به چه کسانی رسید؟

خرس طلا و نقره جشنواره فیلم برلین به چه کسانی رسید؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

امسال ۱۸ فیلم از ژانرهای گوناگون سینمایی شامل داستانی، مستند و حتی پویانمایی در بخش مسابقه شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم برلین به رقابت پرداختند.

آگهی

امسال ۱۸ فیلم از ژانرهای گوناگون سینمایی شامل داستانی، مستند و حتی پویانمایی در بخش مسابقه شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم برلین به رقابت پرداختند. ریاست هئیت داوران این دوره جشنواره بر عهده پل وِرهوفِن کارگردان کهنه کار هلندی بود. فیلمهای موفقی چون پلیس آهنین، غریزه اصلی و یادآوری مطلق در کارنامه ۶۰ ساله وی دیده می شود.

دیتر کاسلیک دبیر این جشنواره درباره ورهوفن می گوید: «او کارگردانی بزرگ است، و با اینکه فیلمهای عظیم هالیوودی هم ساخته اما همواره ذهنیتی واقعا مستقل داشته است.»

هیئت داوران جشنواره امسال، جایزه بهترین فیلم را به فیلمِ «تن و روح» ساخته ایلکیدو اِنیِدی کارگردان زنِ اهل مجارستان اختصاص داد. «تن و روح» داستان عاشقانه زن و مردی است که در یک سلاخ خانه کار می کنند و در می یابند که رویای مشترکی دارند. این فیلم جایزه داورانِ مستقل و انجمن منتقدان این جشنواره را نیز از آن خود کرد.

خود کارگردان درباره فیلمش می گوید: «فیلمی است بسیار احساس برانگیز اما اگر همان اول وارد رمز و رازش نشوید این را نمی بینید، بلکه فقط آدمهایی سرد و دور از هم را در یک محیط یخزده و بی احساس می بینید.»

جایزه بزرگ هیئت داوران این دوره هم نصیب فیلم «شادمانی» به کارگردانی آلن گومیس اهل سنگال شد. فیلم «شادمانی» داستان خواننده ای مستقل و بسیار پُراحساس را روایت می کند که ناگزیر می شود برای عمل جراحی پسرش که تصادف کرده، پول جمع کند. کارگردان درباره ساخته خود می گوید: «فیلم، قهرمان و شخصیتهایش را در شرایط دشواری می گذارد؛ در کونگویی که زیرساختهایش استثمار شده است. ماجرای خود ما است، همین دنیایی است که در آن زندگی می کنیم، بدون دستکاری و رنگ و لعاب.»

خرس نقره ای بهترین کارگردان، برای فیلم «سوی دیگر امید» به آکی کوریسماکی کارگردان نامدار فنلاندی رسید.

«سوی دیگر امید» کمدی درامِ تلخ و شیرینی است درباره رابطه یک مهاجر سوری و یک رستوران دار طبقه متوسط اهلِ فنلاند، که سرشار از طنزی غریب و گزنده است … این فیلم که به بحران مهاجران در اروپا می پردازد آخرین ساخته کوریسماکی پس از شش سال است.

خرس طلاییِ بهترین بازیگر زن نیز برای بازی در فیلم «تنها در شب بر ساحل» نصیبِ «کیم مین هی» بازیگر اهل کره جنوبی شد. کیم مینگ هی ۳۴ ساله، در این فیلم نقش بازیگر جوانی را ایفا می کند که برای فراموش کردن عشقش به یک فیلمساز، راهی سفری به دوردست می شود و از هامبورگ سر در می آورد. خود بازیگر درباره این نقش می گوید: «این نقش تمرکز و انرژی زیادی می طلبید چون کارگردانِ فیلم، یک روز قبل از فیلمبرداری، فیلمنامه را به ما داد و ناچار بودیم درست پیش از فیلمبرداری آن را حفظ کنیم.»

جرج فردریک هم توانست خرس طلایی بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «شبهای روشن» از آنِ خود کند. وی می گوید: «هنوز باورم نمی شود. درکِ اتفاقات مهمی مثل این برای من زمان می برد.»

این بازیگر ۵۰ ساله اتریشی، در همکاری با توماس آرسلانِ کارگردان، نقشِ پدری را بازی می کند که در مسیر سفری به نروژ می خواهد از نو با پسر نوجوانش رابطه برقرار کند.

بیش از ۴۰۰ فیلم در این دوره از جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و ۳۳۵ هزار بلیط سینما نیز طی ده روز برگزاری آن به فروش رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خرس طلایی جشنواره فیلم برلین به یک فیلم عاشقانه رسید

اولین نمایش فیلم «لوگان» در جشنواره فیلم برلین

فلیسیته؛ داستان زنی آواز خوان در بارهای کینشاسا