حسن روحانی: اگر همکاری ایران و لبنان نبود دمشق امروز پایتخت داعش بود

حسن روحانی: اگر همکاری ایران و لبنان نبود دمشق امروز پایتخت داعش بود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، لاینحل باقی ماندن چالش فلسطین را نشانه ناکارآمد بودن سازمان‌های بین‌المللی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای روحانی در جریان مراسم اختتامیه ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه در ایران گفت: «فلسطین مشکل یک قوم و یا یک ملت نیست، بلکه از یک سو نشانه ظلم و ستم و نادیده گرفتن حقوق بین الملل و ناکارآمد بودن سازمان‌های بین‌المللی است؛ و از سویی دیگر نماد تلاش های مجاهدانه و مستمر یک ملت برای احقاق حقوق خود در کنار سرشکستگی جامعه جهانی و شرمساری برخی کشورهای اسلامی است.»

آقای روحانی چهارشنبه و در حاشیه این کنفرانس در دیدار با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان گفت: «اگر همکاری ایران و لبنان نبود دمشق امروز پایتخت داعش بود.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای بری در جریان این ملاقات علت فشارها علیه ایران را «قرار گرفتن جمهوری اسلامی در کنار فلسطین و ملت‌های مظلوم» توصیف کرد. بر اساس پیمان طائف، ریاست مجلس لبنان در اختیار شیعیان قرار دارد.

ایران و حزب‌الله لبنان در جریان جنگ داخلی سوریه به حکومت این کشور کمک نظامی می‌کنند. ایران این کمک را صرفا مستشاری توصیف می‌کند، با این حال حزب‌الله لبنان از تابستان ۲۰۱۳، دو سال پس از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، به صورت فعال در میدان‌های نبرد این کشور حضور دارد.

روز سه‌شنبه و در نخستین روز برگزرای کنفرانس انتفاضه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از نیروهای فلسطینی خواسته بود تا با تمرکز بر روی موضع فلسطین، از ورود به بحران‌های منطقه‌ای خودداری کنند.

#CoreadelNorte: El régimen de #Israel debe abandonar los territorios palestinos https://t.co/0L5JTQwDhQpic.twitter.com/181H0UViFP

— HispanTV (@Hispantv) 22 février 2017

سوریه، از نخستین سال‌های نیمه دوم قرن بیستم، مامن اصلی آورگان فلسطینی و سازمان‌های سیاسی آن‌ها است. از زمان شروع ناآرامی‌ها در این کشور در سال ۲۰۱۱، شماری از جریان‌های اسلام‌گرا از جمله حماس از شورشیان حمایت کردند و در برابر، شماری از سازمان‌های عمدتا لائیک و چپ‌گرا، از جمله جبهه خلق برای آزادی فلسطین، در درگیری‌ها به نفع دولت بشار اسد مداخله کردند. اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک در جنوب دمشق، بارها میان گروه‌های اسلام‌گرا (از جمله داعش) و دولت سوریه دست به دست شده است.

در دومین روز کنفرانس انتفاضه، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، مساله فلسطین را فراتر از یک چالش ارضی توصیف کرد و یک تقابل ایدئولوژیک میان «اسلام توحیدی» و «صهیونیزم مبتنی بر لیبرال دموکراسی» خواند.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۰ شمسی (۱۹۹۱ میلادی) تا کنون شش کنفرانس حمایت از انتفاضه را برگزار کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا