وزیر اطلاعات ایران: حتی یک مدیر دوتابعیتی نداریم

وزیر اطلاعات ایران: حتی یک مدیر دوتابعیتی نداریم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمود علوی وزیر اطلاعات ایران روز چهارشنبه ۴ اسفندماه و در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «مرجع رسمی شناخت دوتابعیتی‌ها وزارت اطلاعات است و تا امروز هم کسی به ما در این باره اسمی اعلام نکرده است. من بر این باورم حتی یک نفر هم دو تابعیتی نداریم. اگر کسی خبر دارد به ما اطلاع دهد.»

وزیر اطلاعات ایران جمعه گذشته نیز در پاسخ به دادستان کل کشور مبنی بر اینکه باوجود اعلام رسمی دادستانی، دولت هنوز اقدامی در مورد دوتابعیتی ها نکرده، گفته بود: «مدیران دو تابعیتی را معرفی کنید تا اخراج کنیم. هیچ كس مصداقی از مسئولین دوتابعیتی ذكر نكرده و فقط كلی گویی شده است، این كلی گویی ها باعث می شود شائبه بهره برداری سیاسی در ذهن تداعی شود.»

از سوی دیگر رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد نیز روز چهارشنبه تاکید کرد که در این وزارت دوتابعیتی نداریم و اگر در جامعه بزرگ هنری دوتابعیتی باشد، به این وزارتخانه ارتباطی ندارد.

آقای امیری نیز که پس از جلسه هیات دولت سخن می گفت، در مورد دوتابعیتی بودن یکی از داوران جشنواره بین المللی فجر افزود: «سئوال این است که در جشنواره‌های دیگر که افراد خارجی دعوت می شوند، دو تابعیتی ندارند؟ ملاک ما صلاحیت حرفه‌ای و سینمایی افراد است.»

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه مدافع دوتابعیتی بودن افراد نیستیم، گفت: «به لحاط قانونی دخالتی در اینکه اشخاص آزاد در جامعه دارای دو تابعیتی باشند، نمی توانیم داشته باشیم و ممکن است این قبیل افراد در حوزه های دیگر اجتماعی و اقتصادی نیز حضور داشته باشند.»

مساله دوتابعیتی ها از اوائل سال جاری در نهادهای رسمی و برخی رسانه‌های دولتی در ایران مطرح شد. این مساله همزمان بود با اوج افشاگری‌ها در مورد فساد مالی و حقوق‌های نجومی مدیران در سطح برخی نهادهای دولتی از جمله در بانک‌ها، قوه قضائیه، وزارتخانه‌ها و شهرداری و شورای شهر تهران و خطر انتقال پول‌های کلان به خارج از کشور و نیز نفوذ دشمن در سطوح مدیریتی و این شایعه قوت گرفت که تابعیت ایرانی شهروندان دوتابعیتی‌ لغو خواهد شد. اما اندکی بعد وزارت امور خارجه و برخی از دیگر نهادهای مسئول درستی این شایعه را تکذیب کردند و مساله محدود به غیرقانونی بودن دوتابعیتی در سطح مدیران ارشد دولتی شد.

وزیر اطلاعات ایران، در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد ادامه بحث دو تابعیتی ها به خبرنگاران گفت: در بررسی‌های به عمل آمده ما به یک مورد مدیر دو تابعیتی هم نرسیدیم و آمار ذکر شده را تایید نمی‌کنیم. قرار بود دادستانی تا امروز (چهارشنبه) افراد دو تابعیتی را به ما معرفی کند اما تا این لحظه فردی معرفی نشده است. شبکه اطلاع‌یابی را نیز در این خصوص داریم که اگر فردی دوتابعیتی است از حضور در ساختار مدیریتی نظام مطلع می‌شویم کمااینکه مواردی بوده و تذکر دادیم که از مسئولیت فاصله گرفتند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن خواستار آزادی عماد شرقی تاجر ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران شد

همراه با یورونیوز؛ دوتابعیتی: جرم یا حق شهروندی؟

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود