علی مطهری: مردم باهم قهر نیستند، از حکومت گلایه دارند

علی مطهری: مردم باهم قهر نیستند، از حکومت گلایه دارند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با انتقاد از زندانی شدن احمد منتظری، حصر رهبران معترض به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ و ممنوع التصویری برخی چهره‌های سیاسی و سختگیری بر منتقدان، این دسته از برخوردهای سیاسی را تندروی و تنگ‌ نظری توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای مطهری که روز جمعه در پانزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری سخنرانی می‌کرد گفت: «ما هم قبول داریم مردم با هم قهر نیستند اما پس از حوادث سال ۸۸ مردم از حکومت گلایه‌هایی دارند و در این مدت مواردی خلاف قانون اساسی انجام می‌شود که باید کنار گذاشته شود. مسائلی مانند حصر، ممنوع‌التصویری، سختگیری بر منتقدان و موردی مانند زندانی کردن حجت‌الاسلام والمسلمین احمد منتظری که به نظر من این موارد تنگ‌نظری است.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به پیشنهاد آشتی ملی از سوی محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران چنین مفهومی را برای ایران بی‌معنی خوانده و گفته بود: « «چرا می‌گویید آشتی؟ مگر مردم باهم قهرند؟»

على #مطهرى، نايب رئيس مجلس #ايران: مسائلى مانند #حصر، ممنوع التصويرى، سختگيرى بر منتقدان و زندانى كردن #احمد_منتظرى تنگ نظرى است. #ايسنا

— Mehran Ahmadi (@mehranio) 24 février 2017

سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران ۱۹ بهمن‌ماه با اشاره به تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران و هم‌رایی حزب جمهوریخواه با وی گفته بود: «معتقدم الان بهترین موقعیتی است که می توان فضای آشتی ملی را در کشور حکم‌فرما کرد.» آقای خاتمی از اواخر سال ۱۳۸۹ تاکنون ممنوع‌التصویر است.

علی مطهری با انتقاد از اجرای حکم زندان احمد منتظری گفت: «ایشان سندی از پدرشان منتشر کردند که هر کس می‌توانست بگوید ما آن را قبول نداریم، اما نمی‌توان گفت سند انقلاب باید از بین برده شود. ما نباید به اتهام انتشار یک سند انقلاب اسلامی، کسی را زندانی کنیم؛ چرا که تفرقه و تشتت از عوامل انقراض اجتماعات بشری است.»

احمد منتظری، فرزند حسینعلی منتظری، قائم‌مقام «مغضوب» بنیانگذار جمهوری اسلامی چهارشنبه ۴ اسفندماه پس از آنکه به دادگاه ویژه روحانیت فراخوانده شد، برای اجرای حکم شش سال زندان، بازداشت شد. دادگاه ویژه روحانیت آقای منتظری را به اتهام انتشار فایل صوتی سخنان پدرش در سال ۱۳۶۷ محاکمه و به به ۲۱ سال حبس تعزیری و خلع لباس محکوم کرد. در حکم دادگاه ویژه روحانیت آمده بود که ۶ سال از مدت این محکومیت اجرا می‌شود و حکم خلع او از لباس روحانیت به مدت ۳ سال معلق خواهد شد. این حکم در شعبه تجدید نظر همین دادگاه ویژه، تایید شد.

در فایل صوتی که تابستان امسال و همزمان با سالگرد اعدام های جمعی سال ۱۳۶۷ منتشر شد، حسینعلی منتظری در دیدار با حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی و ابراهیم رئیسی که مسئولیت صدور حکم اعدام‌ها را داشته و به “هیات مرگ” معروف شدند، خطاب به آنها اعدام‌های سال ۶۷ را بزرگترین جنایت در تاریخ جمهوری اسلامی خوانده و خطاب به هیات مزبور یادآور می شود که در آینده از آنها به عنوان جنایتکار نام برده خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احمد منتظری برای اجرای حکم زندانی شد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد