برنامه های راهبردی حمایت از نوآوری در «سیلیکون ولیِ» اروپای مرکزی

برنامه های راهبردی حمایت از نوآوری در «سیلیکون ولیِ» اروپای مرکزی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برنو دومین شهر بزرگ جمهوری چک سیلیکون ولی اروپای مرکزی است.

برنو دومین شهر بزرگ جمهوری چک سیلیکون ولی اروپای مرکزی است. این شهر همچنین قلب تپنده فناوریهای نوین در این کشور است. از کارآفرینان حوزه فناوریهای نوین در اینجا چه حمایتهایی می شود و راز موفقیت جهانی شماری از آنها در چیست؟

برنامه های راهبردی منطقه ای برای حمایت از نوآوری

  • استراتژی های نوآوری منطقه ای به مناطق مختلف این امکان را می دهد که از نقاط قوت و استعدادهای خود بهره ببرند، سرمایه جذب کنند و به بازارهای جهانی راه بیابند
  • بخشی از استراتژی نوآوری منطقه ای، مشاوره هایی است که مرکز نوآوری «جی آی سی» به شرکتهای فناوری نوین می دهد تا بتوانند شریک تجاری بیابند، به منابع مالی دسترسی پیدا کنند و رشد کنند
  • از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون موسسات بازرگانی مختلف، با حمایت جی آی سی بیش از ۱۵۰۰ شغل جدید ایجاد کرده اند
  • «جی آی سی» بخشی از «شبکه شرکتهایی اروپایی» است. این شبکه به بنگاه های کوچک و متوسط کمک می کند و به آنها مشاوره و خدمات برای یافتن شرکای تجاری و راه یافتن به بازارهای بین المللی را ارائه می کند. این شبکه بیش از ۳۰۰۰ کارشناس در ۶۰ کشور فعالیت می کند

لینکهای مفید

برنو دومین شهر بزرگ جمهوری چک به سیلیکون ولی اروپای مرکزی معروف است. ابتکارات جالبی برای حمایت از کارآفرینان حوزه فناوریهای نوین در این شهر انجام می شود و تعدادی از آنها موفقیت جهانی دارند.

شبکه موسوم به «جی آی سی» در منطقه موراویایی جنوبی در جمهوری چک، از چند سال پیش کارآفرینان و شرکتهای تجاری کوچک و متوسط حوزه فناروی های نوین را همراهی می کند.

ییندریش ویس، یکی از مسئولان این شبکه درباره موفقیتهای آن می گوید: «از سال ۲۰۰۳ میلادی ما توانستیم بیش از ۱۵۰۰ فرصت شغلی و بیش از ۲۰۰ شرکت در حوزه فناوری های نوین ایجاد کنیم.»

شرکت تجاری موسوم به «فلومون» در حوزه امنیت سایبری فعالیت می کند و طی سالهای گذشته نوآوریهای زیادی در این زمینه ثبت کرده است.

پلتفورم «جی آی سی» به کارآفرینان این شرکت خدمات زیادی ارائه کرده است. آنها علاوه بر نرم افزارهای ویروس یاب یا نرم افزارهایی مانند «فایر وال»، نحوه کار شبکه های کامپیوتری را آنالیز می کنند تا اختلالات و خطرهای احتمالی را بشناسند.

روستیسلاو وسیلکا، مدیرعامل شرکت توضیح می دهد که این نوآوری طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. وی می گوید: «افتخار ما این است که تنها شرکت اروپایی تامین امنیت سایبری هستیم که در مربع جادویی شرکت پژوهشی و تحقیقاتی گارتنر حضور دارد. این مسئله اعتبار زیادی برای ما به همراه آورده است. مثل این است که تنها رستوران اروپایی ستاره دار در کتاب میشلن باشید.»

شرکت «فلومون» ۱۰ سال پیش با همکاری تعدادی از اساتید و محققان چندین دانشگاه صنعتی منطقه موراویایی جنوبی در جمهوری چک تاسیس شد. امروز۸۰ نفر در این شرکت مشغول بکار هستند و قرار است تا سه سال آینده افراد بیشتری هم استخدام بشوند.

مدیرعامل «فلومون» در باره کمکهایی که شرکت از شبکه «جی آی سی» دریافت کرده است، می گوید: «جی آی سی به ما کمک می کند تا برای یافتن پاسخ سؤالاتمان با منابع مناسب ارتباط پیدا کنیم: کمک می کند روی شبکه اینترنت بازاریابی کنیم، منابع انسانی را مدیریت کنیم و در کشورهای خارجی کسب و کار خود را به راه بیاندازیم.»

راز موفقیت شبکه «جی آی سی» این است که قالبی بوجود آورده که در آن عواملی مختلف در تعامل با یکدیگر بخوبی کار می کنند.

روستیسلاو وسیلکا، مدیرعامل شرکت در این باره می گوید: «در منطقه موراویای جنوبی در جمهوری چک، مؤسسات بازرگانی زیادی وجود دارد و راز موفقیت ما این است که می دانیم چطور باید شبکه مستحکمی بر پایه روابط درازمدت بسازیم.»

ایجاد چنین شبکه ای باعث افزایش توان رقابت پذیری شرکتهای فناوری اطلاعات در این منطقه شده و برای این شرکتها شهرت جهانی هم به همراه آورده است.

نکته مهم دیگر این است که «جی آس سی» عضو شبکه شرکتهای اروپایی است. در این صورت می تواند با ۶۰۰ سازمان در ۶۰ کشور در اروپا و در سراسر جهان در تماس باشد.

ییندریش ویس، می گوید که عضویت در «شبکه شرکتهای اروپایی» باعث شده که درهایی به روی «جی آی سی» باز می شود. وی می افزاید: «به این ترتیب می توانیم در سراسر دنیا شریک تجاری برای خودمان دست و پا کنیم. کالایمان به کشورهای مختلف مثل آلمان، اتریش و اسپانیا صادر می شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«افق اروپا»؛ اختصاص بودجه ۹۵.۵ میلیارد یورویی از سوی اتحادیه اروپا برای پژوهش و نوآوری

صندوق دفاع اروپا؛ مشارکت استارت‌‌آپ‌ها در بخش تحقیق و توسعه صنایع نظامی

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان