سردرگمی در تونس برای پذیرش بازگشت مظنونان فعالیت جهادی در سوریه

سردرگمی در تونس برای پذیرش بازگشت مظنونان فعالیت جهادی در سوریه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آمارهای رسمی حاکی از آن است که در سالهای اخیر سه هزار تونسی به مناطق جنگی در لیبی، عراق و سوریه سفر کرده اند اما پژوهشگران رقم کسانی را که در معرض افراط گرایی قرار دارند دو برابر این تعداد می داند.

آگهی

تونس این روزها با موضوع جدیدی در ارتباط با گروه داعش درگیر است. افرادی که به سوریه رفته اند و حالا قصد باز گشت به کشور دارند.

محمد در سال ۲۰۱۲ زمانی که ۱۹ سال داشت به سوریه رفت. او ادعا می کند که پس از کشته شدن چهار نفر از دوستانش توسط داعش از این گروه جدا شد. وی اکنون در زندان دولتی سوریه بسر می برد.

رابعه فرج الله، مادر محمد می گوید: «پسر من هنوز هم مثل قبل است. او می خواهد به تونس بازگردد تا کار کند و از خانواده اش حمایت کند. او می خواهد با من زندگی کند. پسرم زمانی که خبر مرگ پدرش را شنید نابود شد. او هنوز جوان است. از او استفاده کردند. من میخواهم پسرم برگردد.»

مشخص نیست که محمد برای گروه داعش جنگیده و در فعالیتهای جهادی شرکت داشته یا نه. خود او می گوید که تنها برای کمک به مردم سوریه به این کشور رفته است. اما شخصی که او را ترغیب به رفتن کرده بود، هنگام مبارزه برای گروه داعش کشته شد.

دکتر بوثینا شیهی، سازمان دهنده اعتراضات به بازگشت افراط گرایان از سوریه می گوید: «ما متوجه احساسات مادری که منتظر بازگشت فرزندش است هستیم و با او همدردی می کنیم. اما با تروریست ها نه… نمی توانیم.»

یک سازمان غیر دولتی به خانواده های تونسی افرادی که برای جنگ به سوریه رفته اند کمک می کند. این سازمان معتقد است که همه این افراد الزاما در فعالیتهای گروه دولت اسلامی موسوم به داعش شرکت نداشته اند.

محمد اکبل، مدیر این سازمان می گوید: «میان این افراد تروریست وجود دارد اما بیگناه هم وجود دارد. ما معتقدیم که باید آنها را رتبه بندی کرد. سازمان ما از تروریست ها صحبت نمی کند و از آنها حمایت نمی کند.»

آمارهای رسمی حاکی از آن است که در سالهای اخیر سه هزار تونسی به مناطق جنگی در لیبی، عراق و سوریه سفر کرده اند اما پژوهشگران رقم کسانی را که در معرض افراط گرایی قرار دارند دو برابر این تعداد می داند.

دولت تونس مخالفتی با بازگشت افراد ندارد. شفیق حاجی، مدیر کل امور کنسولی وزارت امور خارجه می گوید: «ماده ۲۵ قانون اساسی تونس محروم کردن حق شهروندی و جلوگیری از بازگشت مردم تونس را مجاز نمی داند. پس ما این موضوع را با جدیت و مسئولیت لازم پیگیری می کنیم. و حرف آخر را قانون می زند. »

پژوهشگر مرکز پژوهش و مطالعات تروریسم در مورد پیچیدگی های قانونی برای رسیدگی به وضعیت این افراد می گوید: «ما می خواهیم افراد را بر اساس پرونده ای قضاوت کنیم که وجود ندارد. برای جرم هایی که نمی دانیم چه کسی و کجا انجام داده است. زیرا پرونده ای از آنها نداریم.»

تاکنون ۸۰۰ تونسی به کشور خود بازگشته اند. اما بسیاری از آنان در برزخ قانونی و دیپلماتیک در آنسوی مرزها قرار دارند و مشخص نیست که چه تعداد از آنها برای پیوستن به گروه داعش به سوریه رفته بودند، در فعالیتهای این گروه شرکت کرده اند و یا تنها هوادار بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از سرگیری اعتراضات در تونس؛ آیا بهار عربی دیگری در راه است؟

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد

ایتالیا سه فلسطینی را به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی بازداشت کرد