انتقاد شدید روحانی از مخالفان دولت: فکر می‌کردند منقلی هست و می‌توانند قعطنامه‌ها را در آتش بیندازند

انتقاد شدید روحانی از مخالفان دولت: فکر می‌کردند منقلی هست و می‌توانند قعطنامه‌ها را در آتش بیندازند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با انتقاد شدید از مخالفان دولت و منتقدان توافق هسته‌ای، از دستاوردهای کابینه خود دفاع کرد و نسبت به بروز شکاف میان اقوام و مذاهب در جامعه ایران هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی که در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سخنرانی می‌کرد، با دفاع از برجام گفت: «اصلا فرض کنیم برجام هیچ کاری نکرده است. اگر برجام یک کار هم کرده بود، این است که قطعنامه‌های الزامی فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل را بدون اینکه یک لحظه و یک ساعت اجرا و عمل شود، برای اولین بار در تاریخ سیاسی جهان، لغو کردیم.»

رئیس جمهوری ایران افزود: «هیچ کشوری نبوده که امور را به فصل هفت منشور سازمان ملل بکشانند و تصویب کنند مگر اینکه یا آن نظام را سرنگون یا جنگ را بر او تحمیل کرده اند؛ در غیر این‌صورت اگر نمونه ای دارید، بگویید.» آقای روحانی، با انتقاد از منتقدان توافق هسته‌ای گفت: «کشوری هستیم که این قطعنامه‌ها را به دست همان‌هایی که قطعنامه‌ها تصویب شده بود، لغو کردیم. البته برخی فکر می‌کردند منقلی هست و می‌توانند قعطنامه‌ها را در آتش بیندازند.»

درحالی که یک سال از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، منتقدان داخلی این توافق به «عدم تاثیر جدی آن بر اقتصاد و روابط دیپلماتیک» ایران معترضند.

قطعنامه‌های بین‌المللی باید توسط همان نهاد تصویب کننده، لغو شود ولی برخی‌ تصور می‌کردند می‌توانند آن را روی منقل انداخته و آتش بزنند. #ویدئوpic.twitter.com/enw2IsDus9

— حسن روحانی (@Rouhani_ir) 25 février 2017

آقای روحانی همچنین با هشدار نسبت به بروز اختلاف‌های قومی مذهبی در ایران گفت: «اگر سلاح ما صد برابر باشد اما خدای ناکرده در بین مردم، اقوام و مذاهب شکاف باشد و اعتمادها از بین برود، امنیت تامین نمی شود. مگر در امریکا و اروپا این همه ابزار امنیتی وجود ندارد؟ ‌مگر توانستند امنیت خود را حفظ کنند؟ در منطقه که برخی کشورها دچار مشکل هستند، اسلحه ندارند؟ وقتی که اختلاف شروع شود، کینه توزی و تنازع آغاز می شود.»

وی همچنین با اشاره تلویحی به پیروزی طرفداران دولت در انتخابات مجلس شورا در سال گذشته گفت: «یک جناح دید هر چه پیشنهاد داده بود در ردیف های اول، دوم،‌ سوم مشاهده نکرد و در برخی حوزه‌ها تبلیغ از یک کاندیدا توسط یک جناح ۴۸ ساعت قبل از شروع انتخابات آغاز شده بود ولی مردم هوشیار نشان دادند که وقتی تصمیم بگیرند و وارد صحنه شوند، کار را پیش می برند.»

حسن روحانی با هشدار نسبت به استفاده از اموال عمومی در جریان انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ «اموال و امکانات دولتی تنها شامل قوه اجرایی نمی شود بلکه قوه قضاییه، مقننه و نیروهای مسلح و همه شرکت‌هایی که از اموال دولتی استفاده می کنند به معنای عام و تریبون‌های عمومی شامل این موضوع می شود. هیچ کسی حق ندارد از رسانه عمومی، روزنامه و یا سایتی که از بیت المال اداره می شود، در انتخابات نسبت به فرد و یا جناح خاصی استفاده کند که این مساله ممنوع و مسئول نظارت بر آن وزارت کشور است.

وی بار دیگر شورای نگهبان را صرفا ناظر بر انتخابات خواند و گفت: «نمی پذیرم که کسی بگوید شورای نگهبان مسئول است، شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات را دارد. اگر کسی تخلف کند، چه نیروهای نظامی، مسلح و امنیتی باید بایستیم و فریاد بزنیم. هر کسی می خواهد می‌تواند از اموال شخصی خرج کند و طرفدارانش نیز از اموال شخصی برایش خرج کنند اما استفاده از بیت المال ممنوع است.»

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶/ ۱۹ مه ۲۰۱۷ برگزار می‌شود. چنانچه هیچ نامزدی نتواند در این روز ۵۰درصد آرا را کسب کند، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری یک هفته بعد برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا ایران پس از حمله به اسرائیل گامی به سوی تغییر در دکترین هسته‌ای خود برمی‌دارد؟

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واکنش‌ها به رد صلاحیت روحانی؛ آیا نواصولگرایان پیروز میدان خواهند بود؟