اصغر فرهادی: سینماگران می توانند با روشن کردن دوربین‌هایشان کلیشه‌ها را بشکنند

اصغر فرهادی: سینماگران می توانند با روشن کردن دوربین‌هایشان کلیشه‌ها را بشکنند
نگارش از Hossein Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اصغر فرهادی کارگردان فیلم «فروشنده» که برای دومین بار جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار را به ایران برد، در پیامی به مراسم اسکار گفت: «سینماگران می‌توانند با روشن کردن دوربین‌هایشان مشترکات انسانی را ضبط و کلیشه‌های موجود درباره ملت‌ها و ادیان مختلف را بشکنند و زمینه‌ های همدلی را ایجاد کنند. آن همدلی که ما امروز بیش از هر زمان به آن نیاز داریم»

در هشتاد و نهمین مراسم اسکار که آقای فرهادی به خاطر اعتراض به فرمان دونالد ترامپ مبنی بر منع ورود مهاجران به آمریکا در آن حضور نداشت، انوشه انصاری اولین زن فضانورد ایرانی و فیروز نادری از مدیران ارشد سابق سازمان ناسا به نمایندگی از از او شرکت کردند و خانم انصاری پیام آقای فرهادی را در سالن برگزاری مراسم خواند.

#اسکار اصغر فرهادی کارگردان فیلم فروشنده در دستان #انوشه_انصاری و #فیروز_نادری
عکس: رویترز#Oscarspic.twitter.com/JbEZXaAyaL

— euronews فارسی (@euronews_pe) February 27, 2017

در پیام اصغر فرهادی همچنین آمده است: «متاسفم که امشب در کنار شما نیستم. عدم حضور من به خاطر احترام به مردم کشورم و مردم شش کشور دیگری است که با قانون غیر انسانی منع ورود مهاجران به آمریکا مورد بی‌احترامی قرار گرفتند. تقسیم جهان به ما و دشمنان ما موجب ایجاد هراس و توجیه فریبکارانه برای تجاوز و جنگ است. جنگ هایی که همواره مانع دستیابی به دموکراسی و حقوق بشر در کشورهایی است که خود هدف تهاجم بوده اند.»

پیش از این ترانه علیدوستی بازیگر فیلم فروشنده نیز در پیامی توئیتری در واکنش به فرمان دونالد ترامپ مبنی بر محدودیت حضور مردم ۷ کشور مسلمان در آمریکا نوشته بود: «این اقدام ترامپ نژادپرستانه است و این طرح، چه این رویداد فرهنگی را در بر بگیرد و چه نگیرد، من به نشانه اعتراض در مراسم اسکار ۲۰۱۷ شرکت نخواهم کرد.»

به گزارش خبرنگار شبکه ان بی سی در مراسم اسکار، با خواندن پیام اصغر فرهادی این مراسم برای لحظاتی حال و هوای سیاسی به خود گرفت و برخی از حضار نیز سخنانی در این زمینه گفتند. بسیاری از روزنامه‌ها و رسانه‌های بین‌المللی مانند لس آنجلس تایمز، شیکاگو تریبون، فیگارو، گاردین، و ایندیپندنت نیز، در گزارش های خود به فضای سیاسی این دوره از اسکار اشاره کردند و فیلم فروشنده اصغر فرهادی به عنوان بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را تیتر کردند.

فیلم فروشنده که پیش از این در بسیاری از سینماهای اروپا اکران شده بود، عصر روز یکشنبه ۸ اسفندماه و قبل از آغاز مراسم اسکار نیز به پیشنهاد صادق خان شهردار لندن به طور رایگان در میدان تاریخی ترافالگار در این شهر به اکران عمومی درآمد که مورد استقبال بسیار تماشاگران قرار گرفت.

در ایران نیز استقبال از جایزه اسکار برای فیلم فروشنده با بازیگری ترانه علیدوستی و شهاب حسینی گسترده بود. کانون کارگردانان سینمای ایران طی پیام تبریکی خطاب به اصغر فرهادی نوشت: «در آستانه بهار، دریافت دومین جایزه اسکار شادی و نشاط مردم ایران و همکارانتان را افزون نمود. ما نیز چون شما باور داریم که در این دنیاى پر از آشوب سینما مى تواند محملى براى تقویت مشترکات انسانى باشد نه نفرت پراکنى.»

بسیاری از بازیگران و کارگردانان نیز به طور جداگانه و در صفحه های توئیتر و فیسبوک خود از برنده شدن فیلم فروشنده برای جایزه اسکار تجلیل کردند. خانم تهمینه میلانی فیلمساز در یک پیام شادباش نوشت: «تبریک به همه سینمادوستان و اصغر فرهادی. خانم انوشه انصاری هنگام گرفتن جایزه آقای فرهادی، صحبت‌های زیبایی در مورد مهاجرت زد.»

تعدادی از مقامات سیاسی کشور نیز در استقبال از جایزه اسکار برای فیلم فروشنده، اظهار نظر کردند.اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه طی سخنانی گفت: «به آقای فرهادی هنرمند خوب کشورمان و عوامل و دست اندرکاران فیلم فروشنده که دیشب موفق شدند در ایالات متحده آمریکا جایزه اسکار را برای دومین بار دریافت کند تبریک می گویم. به دو جهت ،هم به کارهنری ارزشمندی که ارایه دادند وهم به جهت اقدام بسیار صحیح و ارزشمندی که انجام دادند و برای دفاع از ملت شان در مقابل یک حرکت ضد انسانی و غیراصولی در آمریکا حضور پیدا نکردند.»

خانم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در یک پیام توئیتری نوشت: «تبریک به همه نقش آفرینان “فروشنده” بابت اسکار و بیشتر بابت پیام انسانی در مقابله با تبعیض و در حمایت از ارزش های مشترک بشری و صلح دوستی.»

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز روز دوشنبه در یک پیام توئیتری نوشت: «افتخار برای بازیگران و دیگر دست اندرکاران فیلم فروشنده به خاطر جایزه اسکار و موضع آنها در برابر “فرمان محدودیت حضور مردم ۷ کشور مسلمان در آمریکا”. ایرانیان هزاران سال نماینده فرهنگ و تمدن بشری بوده اند.»

محمد رضا عارف نماینده مجلس نیز طی پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «تبریک به جناب آقای فرهادی و همه هنرمندان و عوامل فیلم فروشنده که باعث درخشش مجدد نام ایران عزیز در جهان شدند و نشان دادند هنر ابزاری موثر برای دیپلماسی فرهنگی است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دفاع هوشنگ گلمکانی از اصغر فرهادی: پنجه به صورت آدم موفق نکشیم

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد