میکرو ارگانیسمها در بیابان آتاکاما امکان وجود زندگی در مریخ را تقویت می کند

میکرو ارگانیسمها در بیابان آتاکاما امکان وجود زندگی در مریخ را تقویت می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بیابان آتاکاما در شیلی خشک ترین و قدیمی ترین بیابان زمین است.

آگهی

بیابان آتاکاما در شیلی خشک ترین و قدیمی ترین بیابان زمین است. عمر این سرزمین به ۱۵۰ میلیون سال پیش باز می گردد. دانشمندان شیلیایی بر این باورند که کلید کشف زندگی در مریخ در آتاکاما نهفته است، نقطه ای که به گفته آنها بیشترین شباهت آب و هوایی را با مریخ دارد.

به گفته آرماندو آزوا، ستاره شناس و بیولوژیست شیلیایی، وجود نوعی از زندگی در این بیابان امکان حیات را در مریخ حتی بدون آب قوی می سازد. دانشمندان توانسته اند ارگانیسمهای بسیار کوچکی را در خشک ترین بیابان زمین کشف کنند.

وی در اینباره می گوید: «تاکنون گفته می شد که در بخشهایی از مریخ که نشانه هایی از آب وجود دارد بخت زیادی برای یافتن زندگی هست. ولی ما می گوییم حتی در نواحی که امکان وجود حیات به دلیل خشکی زیاد وجود ندارد ما توانسته ایم رد پایی از زندگی و حضور میکرو ارگانیسمها را پیدا کنیم. بنابراین ما در تلاش برای نشان دادن فرضیه ای متفاوت هستیم : اینکه حتی در نواحی بسیار خشک مانند بیابانهای مریخ، گونه ای از زندگی انطباق پذیر وجود دارد.»

در قلب بیابان آتاکاما پژوهشگران توانسته اند ۷۰ گونه از ارگانیسمهای کوچک را بیابند. آنها همچنین گونه ای از باکتری را پیدا کرده اند که می تواند در دمای بسیار بالا و بدون رطوبت به زندگی ادامه دهد. اگر نظریه آرماندو آزوا اثبات شود، دریچه ای تازه پیش روی دانشمندان گشوده خواهد شد. ناسا گفته در ماه مارس شماری از پژوهشگران خود را برای کنکاش بیشتر به شیلی خواهد فرستاد. آرماندو آزوا درباره اهمیت یافته های تازه می گوید: «ما داده های یافت شده را برای درک چگونگی وجود زندگی این گونه ها با استفاده از بهره بردن از کمترین میزان رطوبت بررسی کردیم. همچنین بر روی مکانیسم مولکولی و ساختار ژنتیکی که به این گونه ها امکان ادامه حیات را می دهد تمرکز کردیم. هدف ما درک نحوه مقاومت آنها در محیطی دشوار و همچنین دستاوردهای چنین کشفی در علم است. این یعنی امکان وجود زندگی در نواحی از مریخ که ویژگیهای بیابانی دارند. از سوی دیگر می توانیم به وجود مکانیسمهایی که در خشکی بسیار بالا به زندگی ادامه می دهند پی ببریم.»

این پژوهشگر شیلیایی نظریه خود را تنها منحصر به مریخ نمی داند. هدف او اثبات وجود احتمالی زندگی در دیگر سیاره هایی است که ویژگیهای نزدیک به بیابانهای شیلی را دارا هستند.

وی دراینباره می گوید: «به یاری داده های نخستین خود می توانیم ثابت کنیم که زندگی در خشکی زیاد بیابان آتاکاما ممکن و پایدار است. چنین چیزی می تواند وجود امکان زندگی را در مریخ و دیگر جاهای گیتی نشان دهد.»

ناسا در نظر دارد در چند دهه آینده فضانوردانی را به مریخ بفرستد. اثبات وجود هر شکلی از حیات نقش بسیار مهمی در کاوشهای آینده بشر در جهان خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما

دیدگاه‌های تازه و مقالات علمی دربارهٔ جوّ مریخ؛ حاصل طرح فضایی امارات