هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به چالش‌های اقتصاد در ایران

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به چالش‌های اقتصاد در ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

صندوق بین المللی پول با انتشار گزارشی درباره وضعیت اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی، با چشمگیر دانستن رشد اقتصادی این کشور نسبت به ریسک‌های داخلی و بین‌المللی تجارت با ایران هشدار داد.

بنابر این گزارش، پس از اجرایی شدن برجام، تولید ناخاص داخلی ایران در نیمه اول دو سال۲۰۱۶-۲۰۱۷ به لطف افزایش تولید نفت، ۷/۴ درصد رشد داشته و این کشور از رکود دوره قبل خارج شده است. با این حال، بخش غیرنقتی اقتصاد ایران نسبت به مدت مشابه در سال قبل تنها ۰/۹ درصد افزایش یافته است. صندوق بین‌المللی پول، این وضعیت را نشانگر تداوم ضعف ساختاری و چالش‌های دسترسی به سرمایه‌گذاری و به ویژه سرمایه‌گذاری داخلی در این حوزه دانسته است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین با تایید تک رقمی شدن نرخ تورم در ایران (۹/۵درصد) در نیمه دوم سال ۲۰۱۶، میانگین نرخ تورم را برای سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۸، معادل ۱۱/۲ درصد تخمین زده است.

IMF says sanctions on Iran dampening economic sentiment https://t.co/I2pMjGjBY9

— FRANCE 24 English (@France24_en) February 28, 2017

در این گزارش، همچنین با اشاره به لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران در ژانویه سال ۲۰۱۶، بر ادامه چالش‌ ارتباط میان بانک‌های ایران و موسسات و نهادهای پولی و مالی خارجی تاکید شده است. از زمان اجرایی شدن برجام تا کنون تنها ۲۰۰ بانک کوچک و متوسط بین‌المللی روابط خود را از سر گرفته اند.

کارشناسان صندوق بین‌المللی پول معتقدند که ادامه تحریم‌های غیرهسته‌ای ایالات متحده آمریکا علیه ایران، سیاست‌های این کشور علیه پولشویی و مبارزه با تامین مالی سازمان‌های تروریستی، از جمله مهمترین موانع و ریسک‌های حضور بانک‌های بزرگ بین‌المللی در ایران است؛ امری که می‌تواند میزان سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی این کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد. این نهاد جهانی، اجرای اصلاحات و افزایش شفافیت برای خروج از لیست [سیاه] گروه ویژه اقدام مالی (FATEF) را از جمله راهکارهای افزایش روابط پولی و مالی میان ایران و بانک‌های غیرآمریکایی توصیف کرده است.

صندوق بین‌المللی پول افزایش تنش در روابط ایران و ایالات متحده آمریکا و همچنین شرایط ناپایدار خاورمیانه را از دیگر ریسک‌های اقتصادی ایران در سال‌های آینده خوانده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هکرهای مرتبط با اسرائیل مسئولیت «حمله سایبری» به جایگاه‌های سوخت در «سراسر ایران» را برعهده گرفتند

هم‌پیمانی با قدرت‌های نوظهور اقتصادی؛ عضویت در بریکس چه دستاوردی برای ایران دارد؟

کشف اختلاس چند هزار میلیاردی در یکی از بانک‌های دولتی ایران؛ از این پرونده چه می‌دانیم؟