اقلیم کردستان عراق برای صادرات نفت با روس‌نفت قرارداد امضا کرد

اقلیم کردستان عراق برای صادرات نفت با روس‌نفت قرارداد امضا کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دولت اقلیم کردستان عراق برای پیش فروش ۳ میلیارد دلار نفت به شرکت دولتی نفت روسیه، روس‌نفت، قرارداد امضا کرد.

در حالی که برخی از رسانه‌های روسی هفته گذشته این خبر را اعلام کردند، آشتی هورامی، وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان باتایید این خبر به رویترز گفت دو طرف برای بازپرداخت بدهی‌های کردستان عراق برای یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله به توافق رسیده اند.

مقام‌های اربیل از دو سال پیش و در پی ناتوانی دولت مرکزی عراق از تخصیص بودجه مورد نیاز به اقلیم کردستان، مستقلا و بدون اجازه بغداد صادرات نفت به پایانه‌های نفتی در دریای مدیترانه را از راه ترکیه آغاز کردند. دولت فدرال عراق با این شکل از فروش نفت مخالف است و اعلام کرده که شرکت‌های خریدار نفت کردستان را مجازات خواهد کرد. شرکت روس‌نفت طرف قرارداد دولت مرکزی عراق هم هست و در پروژه‌های استخراج نفت و گاز این کشور سهم دارد. اقلیم کردستان می‌گوید بودجه تخصیص داده شده از سوی بغداد تنها برای جنگ با داعش کافی است و عملا پولی برای دیگر هزینه‌های دولتی نمی‌گذارد.

برخی رسانه‌های ایرانی پس از انتشار این خبر احتمال بروز اختلاف میان تهران و اقلیم کردستان عراق را بر سر فروش مستقلانه نفت، دور از ذهن ندانسته اند. ایران که پس از اجرایی شدن برجام تلاش می‌کند تا سهم خود از بازار جهانی نفت را به سطح پیش از تحریم‌ها برساند، احتمالا تمایلی به ورود یک رقیب دیگر ندارد. روز سه‌شنبه ۲۸ فوریه/۱۰ اسفند خبرگزاری رویترز اعلام کرد که فروش نفت ایران در یک سال گذشته به مشتریان آسیایی ۲/۳ افزایش یافته است.

حدود دو ماه پیش، نشریه اینترنتی المانیتور با انتشار گزارشی از تلاش ایران برای محدود کردن یکه‌تازی حزب دموکرات، حزب حاکم کردستان عراق در صادرات نفت خبر داد.

وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق می‌گوید افزایش صادرات نفت و در نتیجه بیشتر شدن درآمد اقلیم، به استقلال اقتصادی این منطقه کمک می‌کند، با این حال کردستان عراق کماکان نیازمند اصلاحات اقتصادی است.

از سال ۲۰۰۵، دو سال پس از سقوط صدام حسین در عراق، نظام سیاسی این کشور از یک سیستم متمرکز به یک دولت فدرال تغییر کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارشناسان سازمان ملل از بریتانیا خواستند «عروس سابق داعش» را به کشور بازگرداند

وزارت اطلاعات ایران از دستگیری ۱۱ نفر در ارتباط با انفجارهای کرمان خبر داد

«بیتل داعشی» در بریتانیا به ۸ سال زندان محکوم شد