روسیه و چین قطعنامه تحریم سوریه را وتو کردند

روسیه و چین قطعنامه تحریم سوریه را وتو کردند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با وتوی روسیه و چین، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت دولت سوریه بخاطر استفاده از سلاح شیمیایی در جریان جنگ ۶ سال گذشته به تصویب نرسید.

آگهی

با وتوی روسیه و چین، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت دولت سوریه بخاطر استفاده از سلاح شیمیایی در جریان جنگ ۶ سال گذشته به تصویب نرسید. این قطعنامه در پی اعمال تحریم علیه ۱۱ شخصیت سوری بویژه روسای ارتش و ۱۰ سازمان مرتبط با سلاح های شیمیایی بود.

Russia has vetoed for the 7th time on #Syria in 5 years.

This time they've prevented justice for victims of chemical attacks. Unthinkable. pic.twitter.com/7AS2Wn6tR6

— UKUN_NewYork (@UKUN_NewYork) February 28, 2017

پیش نویس این قطعنامه که توسط آمریکا، بریتانیا و فرانسه ارائه شده بود برای تصویب نیازمند رای ۹ عضو این شورا بدون وتوی هیچ یکی از ۵ عضو دائمی این شورا بود.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در واکنشی گفت: «روسیه نمی خواهد رژیم اسد را برای استفاده از سلاح های شیمیایی مورد انتقاد قرار دهد. حقیقت این است. اکنون ما چه پیامی را به جهان ارسال می کنیم؟ این پیام که اگر شما با چین و روسیه متحد باشید آنها از دوستانشان که از سلاح شیمیایی برای کشتن مردمشان استفاده می کنند، حمایت خواهند کرد. برخی می گویند ما باید بیشتر روی داعش متمرکز شویم. آمریکا هر گونه استفاده از تسلیحات شیمیایی را چه توسط داعش و چه هر گروه غیر دولتی دیگر محکوم می کند.»

Russia/China's veto of UN sanctions over chemical attacks in #Syria sends a terrible message that using chemical weapons can go unpunished pic.twitter.com/wa9Zh8YSpC

— Human Rights Watch (@hrw) February 28, 2017

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که به قرقیزستان سفر کرده است پیش از رای گیری در شورای امنیت در واکنشی گفت:«به نظر من در حال حاضر این اقدام یعنی تحریم علیه حکومت سوریه اقدامی کاملا نامناسب است زیرا کمکی به پیشبرد مذاکرات نمی کند بلکه بیشتر می تواند مانع آن شود و روند مذاکرات را تضعیف کند. روسیه از تحریم های تازه علیه سوریه پشتیبانی نمی کند.»

مذاکرات میان دولت سوریه و نمایندگان مخالفان که به ابتکار سازمان ملل متحد از پنج شنبه گذشته در ژنو سوئیس آغاز شده هنوز پیشرفتی نداشته است. گفته شده است که عدم اعتماد میان طرفین از جمله موانع دستیابی به توافق است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

رئیس امور بشردوستانه اتحادیه اروپا: اسرائیل مدرکی برای حمایت از ادعاهایش علیه اونروا ارائه نکرده است

آتش اژدها؛ سلاح لیزری جدید بریتانیا که هزینه هر شلیک‌ آن تنها ۱۰ پوند است