دیدار روسای جمهور ایران و ترکیه در حاشیه اجلاس اکو

دیدار روسای جمهور ایران و ترکیه در حاشیه اجلاس اکو
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه ۱۱ اسفندماه در سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) توافق جامع هسته ای ایران و شش قدرت جهانی را دستاورد بزرگی نه فقط برای ایران بلکه برای همه منطقه دانست و گفت: عمیقاً اعتقاد دارم که منافع عادی سازی روابط تجاری ایران با جهان نه فقط برای مردم ما بلکه برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود.

آقای روحانی در حاشیه این اجلاس با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز دیدار و گفتگو کرد. این اولین دیدار روسای دو کشور پس از تنش هایی است که طی هفته های گذشته بر سر آینده سوریه بین ایران و ترکیه ایجاد شده بود. آقای اردوغان در سفر اخیر خود به بحرین، به طور غیر مستقیم به حکومت ایران اشاره کرده و گفته بود: «ما نمی‌خواهیم شاهد تجزیه سوریه باشیم. اما شما می‌دانید کسانی هستند که هم در سوریه و هم در عراق به دنبال استفاده از شکاف‌های فرقه‌ای هستند.»

رئیس جمهور ایران در این دیدار با تاکید بر این که اختلاف میان کشورهای منطقه به نفع هیچ‌کس نیست، گفت: معتقدیم در یمن باید کشتار مردم متوقف و آتش‌بس فوری انجام شده و مسایل این کشور با گفتگوهای یمنی-یمنی، حل و فصل شود.

آقای روحانی افزود که اجلاس کمیسیون‌های مشترک ایران و ترکیه که سال آینده در تهران برگزار می‌شود، می‌تواند تحولات مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور، رقم بزند. وی همچنین تاکید کرد که سرمایه‌گذاران دو کشور می‌توانند همکاری‌های خوبی در زمینه انجام پروژه‌های مشترک با یکدیگر داشته باشند.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این دیدار بر ضرورت همکاری دو کشور در زمینه حل و فصل مسایل منطقه‌ای تاکید و مناسبات دو کشور را مثبت ارزیابی کرد. وی افزود: ترکیه برای نهایی کردن قرار داد تجارت ترجیحی با ایران اهتمام داشته و متعهدیم که هدف ۳۰ میلیارد دلاری در روابط اقتصادی با ایران را محقق کنیم.

حسن روحانی در سخنرانی خود در اجلاس اکو به فلسفه تشکیل این سازمان اشاره کرد و اهمیت آن برای آینده را رشدیابنده دانست. وی در این زمینه گفت: «برآوردهای اقتصادی نشان می‌دهد که با تغییر جایگاه اقتصادی برخی اعضای موثر اکو در دهه آینده، سازمان ما در آسیای آینده بار دیگر کلید تعامل شرق و غرب خواهد شد؛ آینده ای که از امروز آغاز می‌شود و به جهانیان نشان می‌دهد که نه تنها اکو فلسفه وجودی خود را از دست نداده ، بلکه اهمیتی مضاعف در آینده منطقه خواهد داشت.»

رئیس جمهور ایران در استدلال اهمیت اکو برای آینده گفت قلب اقتصاد جهان از نیمه قرن حاضر به بعد در قاره آسیا خواهد تپید. اقتصادهای نوظهور آسیایی، جریان اقتصاد جهانی را از غرب به سوی شرق تغییر خواهد داد، و این تغییر قرن بیست و یکم را به دوران پیشتازی آسیا بدل خواهد کرد.

با این حال آقای روحانی بر نیاز اکو به بازسازی تاکید کرد و گفت: «موقعیت بی نظیر کشورهای ما در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی و تجارت، سازمان اکو را در وضعیتی ایده‌آل قرار داده است. اکو می تواند و باید در ساختن آینده اقتصاد منطقه نقش آفرینی کند. برای تحقق این امر، اکو نیاز به بازسازی دارد؛ بازسازی با نگاه به واقعیتهای جدید و فرصتهای تازه.»

اگرچه سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان، پایه‌گذار سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در سال ۱۹۶۴ (۱۳۴۳) بودند، اما پس از فروپاشی اتحاد شوروی، تعداد اعضای آن به ۱۰ کشور افزایش یافت و علاوه بر افغانستان، جمهوری‌های آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان نیز به این پیمان اقتصادی منطقه‌ای پیوستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا