خروج مراکش از منطقه مورد مناقشه با پولیساریو به درخواست سازمان ملل

خروج مراکش از منطقه مورد مناقشه با پولیساریو به درخواست سازمان ملل
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

خبرنگار یورونیوز گفتگویی کرده است با عبدالرحیم منار سلیمی، مدیر مرکز مطالعات امنیت و تحلیل سیاسی مراکش درباره منطقه مورد منازعه «گرگرات» در مرز صحرای غربی و…

آگهی

خبرنگار یورونیوز گفتگویی کرده است با عبدالرحیم منار سلیمی، مدیر مرکز مطالعات امنیت و تحلیل سیاسی مراکش درباره منطقه مورد منازعه «گرگرات» در مرز صحرای غربی و مراکش.

یورونیوز: بعنوان یک کارشناس در این منازعات می توانید به ما بگویید که دلیل عقب نشینی یک جانبه مراکش از«گرگرات» به درخواست دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش چه بود؟

عبدالرحیم منار سلیمی، مدیر مرکز مطالعات امنیت و سیاست مراکش: «یک تغییر استراتژیک در جبهه پلیساریو روی داده بود. از جمله آنها رفتارهایی بود که به آتش بس و ملزومات آن احترام نمی گذاشت. در تمام مرز موریتانی تا اقیانوس اطلس نفوذ کرده بودند و حتی بیشتر از آن وارد جاده تجاری بین المللی شده بودند. برای مراکش مقدور نبود تا با سازمان ملل مشورت کند زیرا آنها می دانستند که سردرگمی ای بخاطر بازگشت آنها (مراکش) به اتحادیه آفریقا وجود دارد. مراکش رسیدگی به این موضوع را به بعد موکول کرد. بعد از بازگشت، مذاکراتی با دبیر کل سازمان ملل انجام و توافقنامه ای امضا شد که مراکش به آتش بس احترام می گذارد و از منطقه درگیر خارج می شود. بدین صورت بود که پولیساریو در دام افتاد.»

یورونیوز: وضعیت فعلی به چه صورت است؟ در حالیکه می دانیم که پولیساریو هنوز منطقه مورد منازعه را ترک نکرده است. آیا این شروع رودررویی سازمان ملل با جبهه پولیساریو خواهد بود؟

عبدالرحیم منار سلیمی: «بگذارید روشن بگویم که امروز، همه رفتار پولیساریو را زیر نظر گرفته اند. آنها در منطقه مانده اند و قوانین بین المللی در زمینه راه های تجاری را نقض می کنند. این می تواند در سازمان ملل بعنوان رفتار متجاوزانه ثبت شود. این موضوع توسط دبیر کل سازمان ملل نظارت می شود تا در گزارشی به شورای امنیت به آن اشاره شود. حال که مراکش از منطقه عقب نشینی کرده است، همه در انتظارند تا ببینند که پولیساریو چه می کند. درخواست دبیرکل سازمان ملل بسیار واضح بود و حالا باید منتظر قطعنامه شورای امنیت ماند. بنظر می آید که پولیساریو از این حرکت دولت مراکش شگفت زده شده و نمی داند که باید پیشروی کند یا عقب نشینی.»

یورونیوز: جبهه پولیساریو از حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا استفاده می کند. آیا مذاکره ای در زمینه تجاری و یافتن راه حل سیاسی وجود خواهد داشت؟

عبدالرحیم منار سلیمی: «باید تصمیم دادگاه اروپا را با دقت مطالعه کرد. پولیساریو آن را به صورتی خوانده که به نفع اوست. آنچه در این تصمیم گیری برای مراکش مهم است آن است که وجهه ای که پولیساریا پیدا کرده به ما باز نمی گردد. پولیساریا نماینده مردم جنوب صحرا نیست بلکه نماینده خودش است.
آنچه اتفاق افتاده احتمالا این است که اروپایی ها به نقشه قدیمی مراکش در آفریقا رجوع کرده اند که در آن مراکش شریک استراتژیک اروپا بود و حال دارای موقعیتی بی نظیر در آفریقا است. و این باعث نگرانی آنها شده است. برای اروپایی ها درگیری صحرای غربی مطرح نیست. همه می دانند که از این کارت برای چانه زنی در مورد جلوگیری از پیوستن مراکش به اتحادیه آفریقا استفاده می کنند زیرا به ضرر آنان است.»

یورونیوز: آنتونیو گوترش فراخوان رعایت آتش بس را اعلام و نسبت به تنش ها اظهار نگرانی کرد. او درخواست رفت و آمد امن تجاری را ارائه کرد. اگر به درخواست او احترام نگذارند چه پیش خواهد آمد؟

عبدالرحیم منار سلیمی: «فکر می کنم که برخورد پولیساریو و عقب نشینی مراکش از منطقه مورد مناقشه به جامعه بین المللی تصویری کلی از آنچه در جریان است ارائه می کند. پولیساریو به جاده تجاری نفوذ کرد و مراکش حق دفاع داشت. زیرا این تحرکات پولیساریو صلح و امنیت بین المللی را خدشه دار می کند. ما نمی توانیم از این منطقه دست بشوئیم. اما به نظر می رسد که همه منتظر اولین گزارش دبیر کل سازمان ملل هستند. در هر صورت مراکش به پولیساریو اجازه نخواهد داد تا آنچه را آزادسازی سرزمین اطلاق می کنند به انجام رسانند. این مناطق میانجی یا حائل در تمام کشورها وجود دارد و آتش بس در آن توسط نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برقرار می شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جبهه پولیساریو لغو توافق تجاری اتحادیه اروپا با مراکش را «پیروزی» خواند

جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ ایرلند در راس ائتلاف حاکم قرار می‌گیرد

«زلزله سیاسی» چند روز پس از سفر به واشنگتن؛ نخست‌وزیر ایرلند از مقامش کنار رفت