هشتم مارس ۲۰۱۷ و مبارزه طلبی با «گاو نر وال استریت»

هشتم مارس ۲۰۱۷ و مبارزه طلبی با «گاو نر وال استریت»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روز جهانی زن سال ۲۰۱۷ با قرار دادن تندیس دختری کوچک در منطقه وال استریت نیویورک نمادینه شد.

آگهی

روز جهانی زن سال ۲۰۱۷ با قرار دادن تندیس دختری کوچک در منطقه وال استریت نیویورک نمادینه شد. این مجسمه که بطور موقتی در مقابل مجسمه مشهور گاو نر قلب مالی و تجاری آمریکا خودنمایی می کند، اشاره ای به اختلاف دستمزد و نبود برابری جنسیتی در سطح مدیران شرکتها و تصمیمگیران مالی جهان است.

لوری هاینل، یکی از مسئولان این اقدام می گوید: «زنان نیمی از جمعیت دنیا هستند ولی حضور آنها در رده های بالای شرکتها با این آمار تناسب ندارد. ما معتقدیم که این فرصت از زنها سلب شده است و با توانمند کردن زنان و افزایش مشارکت آنها می توانیم پیشرفت اقتصادی در سراسر دنیا را تقویت کنیم.»

در همین حال، یک فراخوان بین المللی امروز، هشتم مارس را «روز بدون زن» (A day without a woman) نامیده است. سازماندهنگان از زنان خواسته اند تا ساعاتی دست از کار بکشند، خریدشان را به فروشگاهها و شرکتهای متعلق به زنان محدود کرده و رنگ سرخ بپوشند. این فراخوان که توسط جنبش ضد ترامپ «راهپیمایی زنان» سازماندهی شده است با واکنشهای گسترده ای در سراسر دنیا همراه شد.

روز زن ۲۰۱۷ در شهرهای مختلف با درخواستهای متفاوت برگزار می شود. صادق خان، شهردار لندن ضمن حضور در راهپیمایی پایتخت بریتانیا گفت: «نکته مهم و هدف این گردهمایی مبارزه برای برابری است. فمینیست بودن تنها برای زنان نیست. همه ما، مردان و زنان، دختران و پسران چه جوان یا پیر، دارا و ندار باید این را بدانیم این مبارزه ای همگانی و برای همه است.»

مبارزه با نابرابری جنسیتی در هر کشور با خواسته های متفاوت از جمله اعتراض به محرومیت از آموزش، ازدواج اجباری، نداشتن حق رای و حقوق اولیه بشر همراه است. در ورشو، پایتخت لهستان هزاران زن به قوانین سختگیرانه دولت کاتولیک این کشور در سلب حقوق زنان برای باردار شدن و یا نشدن اعتراض می کنند. کارولنیا، یکی فعال حوق زنان در این تظاهرات می گوید: «ما به ممنوعیت سقط جنین، ممنوع شدن و همچنین محدودیت در دسترسی به امکانات ضدبارداری اعتراض داریم. و تناقض این است که اگر بخواهیم بچه دار شویم مراکز باروروی یا آی وی اف بسته شده اند و فرزند پذیری هم بشدت محدود شده است.»

بنا به آخرین گزارشها، در ترکیه پلیس ۲۳ شرکت کننده در تظاهرات علیه خشونت خانگی را دستگیر کرد.

با وجود ریشه های عمیق پدرسالاری، تبعیض قانون بویژه در زمینه حقوق خانواده، به نظر می رسد زنان خاورمیانه، آفریقا و آسیا تا رسیدن به برابری جنسیتی در زندگی مدنی و مشارکت سیاسی هنوز فاصله بسیار دارند و برای دست یابی به این حقوق و امتیازات باید آماده پرداخت هزینه بیشتری باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

علم، تجارت و ورزش: زنانی که در قطر تفاوت ایجاد می‌کنند

ماکرون وعده داد مفهوم «رضایت» را به تعریف تجاوز جنسی در قوانین فرانسه بگنجاند