تنش لفظی بین ترکیه و هلند شدت گرفت

تنش لفظی بین ترکیه و هلند شدت گرفت
نگارش از Behrooz Assadian
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پس از آلمان، تنش لفظی بین ترکیه و هلند نیز شدت گرفته است.

آگهی

پس از آلمان، تنش لفظی بین ترکیه و هلند نیز شدت گرفته است. بعد از آنکه دولت هلند تجمع انتخاباتی موافقان همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه را لغو کرد، خِیرت ویلدرس، رهبر حزب راستگرای هلند، با حضور در برابر سفارت ترکیه در لاهه، اردوغان را «دیکتاتور» خواند و خواستار این شد که جلو سفر تمامی اعضای کابیته دولت ترکیه گرفته شود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در واکنش به اظهارات وی و موضع دولت هلند گفت: «معلوم است که به هلند خواهم رفت. هیچ چیزی سد راه ما نخواهد شد. هیچکس حق ندارد جلوی گردهمایی مردم ما را بگیرد. ما تسلیم فاشیست ها و نژادپرستانی چون ویلدرس نخواهیم شد. ما برای دیدار با شهروندانمان هرجا که بخواهیم می رویم.»

با وجود این، وزیر امور خارجه ترکیه گفته شاید سفرش را به بعد از انتخابات سراسری هلند که ۱۵ ماه مارس برگزار می شود، موکول کند.

این در حالی است که مارک روته، نخست وزیر هلند، روز پنجشنبه بر موضع کشور متبوعش تاکید کرد و گفت: «ترکیه می داند که ما مخالف اینگونه سفرها و سخنرانی ها در جمع ترک های [مقیم هلند] هستیم. او وزیر [خارجه] ترکیه است. ما مخالف سفر سیاستمداران نیستیم اما سخنرانی [انتخاباتی] درباره امور داخلی یک کشور دیگر [در هلند] ممکن نیست.»

همزمانی انتخابات سراسری در هلند و تقویت جریان های راست افراطی در این کشور با مواضع تند اردوغان و تمایل هوادارانش به برگزاری گردهمایی های انتخاباتی در هلند فضای پر تنشی را در این کشور ایجاد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هلند سفیر خود را از ترکیه فراخواند

خیرت ویلدرس می‌گوید آماده چشم‌پوشی از مقام نخست‌وزیری هلند است

چهار دهه زندگی پس از عمل پیوند قلب؛ نام مرد هلندی در رکوردهای گینس ثبت شد