رویترز: ترس شرکت‌های بزرگ نفتی برای معامله با ایران

رویترز: ترس شرکت‌های بزرگ نفتی برای معامله با ایران
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که شرکت‌های بزرگ نفتی به‌دلیل گران بودن نفت ایران و همچنین مشکلات حقوقی مرتبط با تحریم‌های بجا مانده از قبل، از خریداری نفت ایران اجتناب می‌کنند.

این خبرگزاری در گزارشی که روز ۱۰ مارس منتشر کرد نوشت که از زمان لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۶ تاکنون، شرکت شل تنها سه محموله نفتی از ایران خریداری کرده است. هرچند به نوشته رویترز، شرکت توتال طی سال گذشته نفت بیشتری از ایران خریداری کرده است.

شرکت شل علت کاهش خرید نفت خود از ایران را بیان نکرده است، اما رویترز به نقل از کارشناسان گفته که علت آن، گران بودن نفت ایران و همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که معاملات را معمولا با موانع حقوقی مواجه می‌کنند.

پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ در ژانویه سال ۲۰۱۶، و لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه اتمی این کشور، انتظار این بود که ایران صادرات نفت خود را افزایش دهد، اما رویترز نوشته است که مشتریان آسیایی نفت ایران افزایش یافته و بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی که دارای روابط مالی با آمریکا هستند همچنان در مورد خرید نفت از ایران محتاط هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی در ماه فوریه اعلام کرد که تولید نفت ایران حدود ۳.۷ میلیون بشکه در روز است. در نوامبر سال قبل اعضای اوپک بر سر کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند تا قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد. ایران از این طرح معاف شد ولی در عین حال متعهد شد تولید خود را به حدود ۳.۷ میلیون بشکه در روز برساند.

Despite sanctions relief #Shell still cool on #Iran#oil buys https://t.co/zXEKNLLVDy coz WHO knows when usa tantrum ;) #GreatGame++

— ormiga (@ormiga) March 11, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد