اسطوره های فضا؛ «ارلی برد» اولین ماهواره مخابراتی

اسطوره های فضا؛ «ارلی برد» اولین ماهواره مخابراتی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بیش از نیم قرن از ارسال اولین ماهواره مخابراتی به مدار زمین می گذرد.

آگهی

بیش از نیم قرن از ارسال اولین ماهواره مخابراتی به مدار زمین می گذرد. این ماهواره که «ارلی برد» (پرنده آغازین)، نام داشت و از سری اینتلست بود، در ۶ آوریل سال ۱۹۶۵ ميلادی بر فراز اقيانوس اطلس در مدار زمین قرار گرفت.

ژان لوک فروئلیژر، معاون عملیاتهای مهندسی و ماهواره ای در اینتلست می گوید: «ارلی برد اولین ماهواره مخابراتی تجاری بود که در مدار زمین ایستا قرار داشت و در آوریل ۱۹۶۵ با موشک “دلتا دی” از کیپ کاناورال به فضا در فلوریدا به فضا پرتاب شد. برای صنعت مخابرات راه دور این واقعه خیلی مهم بود و تعداد مسیرهای ارتباط صدایی بین اروپا و امریکا را دو برابر کرد. تا آن زمان اگر می خواستید تماس تلفنی بین المللی داشته باشید باید از اپراتور صفحه سوئیچ مخابراتی وقت می گرفتید.»

امانوئل راموس، یکی از دانشمندان آژانس فضای اروپا می گوید: «این ماهواره فقط می توانست یک کانال تلویزیونی یا مقدار معادل آن مکالمات تلفنی را مخابره کند اما اولین ماهواره از نوع خود و آغازگر ماهواره های دیگر بود.»

مدیر نوآوری شرکت ماهواره ای یوتلست می گوید: «وقتی ارلی برد به فضا پرتاب شد، ده سال داشتم و خیلی علاقه داشتم که تمام مقالات روزنامه ها در باره این اولین ماهواره تجاری را بخوانم. در طول تاریخ ماهواره های مخابراتی، اولین بار بود که مفهوم موقعیت مداری، مثلا ۲۸ درجه غربی که موقعیت مداری “ارلی برد” بود، مطرح می شد و آنتن ها می توانستند برای تماس دائمی با ماهواره در این راستا جهت گیری کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سنجش میزان آلودگی در جو زمین با استفاده از داده های ماهواره ای و ایستگاههای زمینی

فرود «اودیسئوس» روی ماه؛ آمریکا پس از نیم قرن بار دیگر به ماه بازگشت

کشف یک «اَبَر زمین» در فاصله تنها ۱۳۷ سال نوری از زمین