«احزاب لیبرال دموکرات و سبز هلند، برندگان بزرگ انتخابات هلند هستند»

«احزاب لیبرال دموکرات و سبز هلند، برندگان بزرگ انتخابات هلند هستند»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

انتخابات پارلمانی در هلند روز چهارشنبه برگزار شد و طبق نتایج اعلام شده، حزب لیبرال دموکرات به رهبری مارک روته کرسی های بیشتری را نسبت به دیگر احزاب به خود اختصاص داده…

آگهی

انتخابات پارلمانی در هلند روز چهارشنبه برگزار شد و طبق نتایج اعلام شده، حزب لیبرال دموکرات به رهبری مارک روته کرسی های بیشتری را نسبت به دیگر احزاب به خود اختصاص داده اند.

خبرنگار یورونیوز با ماتیاس روداین، تحلیلگر در این باره گفت گو کرده است. این کارشناس هلندی در پاسخ به این سوال که برندگان و بازندگان بزرگ این انتخابات چه کسانی هستند، می گوید : « بدون شک برندۀ بزرگ حزب لیبرال و محافظه کار به رهبری مارک روته است. فکر می کنم آنچه که به او در این میان کمک زیادی کرد، بهره وری از گفتمان ملی گرایی خیرت ویلدرز در جلب احساسات ناسیونالیست های این کشور بود. ضمن اینکه تنش با ترکیه به او کمک کرد خود را بعنوان یک رهبر قوی معرفی کند. پیروز دیگر این انتخابات حزب چپ سبز است که کرسی هایش را چند برابر کرد و پیامی درست برعکس پیام خیرت ویلدرز به مردم داد. این حزب طرفدار اروپاست، می خواهد به پناهجویان کمک کند و طرفدار حقوق مهاجران است. این درست عکس [ خیرت ویلدرز] است و این البته این حزب پیروزی های زیادی به دست آورده است. بازندۀ بزرگ هم در این میان سوسیال دموکراتها بودند که در چهار سال گذشته حاکم بودند اما به نظر می رسد که رای دهندگان خیلی از نتایج آنها راضی نبوده اند. این حزب هرگز به این اندازه بد عمل نکرده بود.»

ماتیاس روداین، در پاسخ به این سوال که آیا نخست وزیر هلند که پیش تر دربارۀ توقف تاثیر دومینویی سخن گفته بود، موفق شده و نتیجه اش را کسب کرده است، به خبرنگار یورونیوز گفت : «او گفته است که می خواهد این اثر دومینویی را متوقف کند، اثر دومینویی ناشی از این تفکر که قرار است در اروپا یک بهار میهن پرستی ( ناسیونالیسم تحت دفاع راست افراطی آزادی یا جبهۀ آزادی) براه بیافتد، آنهم پس از سال ۲۰۱۶ و جریان برکسیت و سال پیروزی دونالد ترامپ. سوال این بود که آیا قرار است سال ۲۰۱۷ هم در اروپا سال میهن پرستی (ناسیونالیسم) باشد. اولین انتخابات امروز در هلند برگزار شد و دیدیم که خیرت ویلدرز آن پیروزی را که چند هفتۀ قبل پیش بینی می شد به دست نیاورد. آنچه که اتفاق افتاده این است که او توانسته خیلی از احزاب دیگر را در اروپا تحت تاثیر قرار بدهد و آنها ناسیونالیست تر شده اند. اکنون ملی گرایی کاملا در جامعۀ هلند گسترش یافته و این می تواند برای مارین لوپن [ در فرانسه] خبر خوبی باشد.»

طبق نتایج اولیۀ اعلام شده، حزب لیبرال دموکرات ۳۱ نماینده به پارلمان فرستاده که ۱۲ کرسی بیشتر از حزب راست گرای آزادی هلند است. با اینحال، مارک روته بعنوان رئیس این حزب باید با یکی از احزاب دیگر این کشور برای تشکیل دولت آیندۀ هلند ائتلاف کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات احزاب سیاسی هلند برای تشکیل دولت ائتلافی به بن‌بست رسید

دو سوم اعضای ناتو موافق انتخاب مارک روته هلندی به عنوان دبیرکل جدید هستند

چرا سازمان اطلاعات هلند بعد از جنگ جهانی دوم از یهودیان جاسوسی می‌کرد؟