بازگشت «امپراتور» به پرده سینما

بازگشت «امپراتور» به پرده سینما
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سطح یخ در قطب جنوب بیش از انتظار است. دلیل علمی آن هم این است که آب شیرینی که از ذوب شدن یخهای قطبی، در اثر گرمایش زمین، ایجاد می شود زودتر از آب شور دریا یخ می زند.

آگهی

سال ۲۰۰۶ بود که مستندی درباره پنگوئن های امپراتور و نبرد دشوار آنها برای حفظ جوجه هایشان پرده سینماها را تسخیر کرد. حالا بیش از یک دهه بعد، لوک ژاکه، مستندساز فرانسوی که برای فیلم «رژه پنگوئن ها» برنده اسکار شده بود با فیلمی تازه درباره زندگی این گونه جانوری به سینما بازگشته است.

این فیلمساز که برای شرکت در نمایشگاه آنتارکتیکا (قطب جنوب) به موزه کنفلوانس در لیون آمده، درباره انگیزه سفرش به قطب جنوب و ساخت این فیلم صحبت می کند. وی می گوید: «در سفر به قطب جنوب که برای این موزه انجام شد، می خواستم نیمه پنهان زندگیِ پنگوئن ها یعنی جهانِ اقیانوس را ببینم، جهانی که نتوانسته بودیم در فیلم «رژه پنگوئن ها» آن را تصویر کنیم و تجهیزات فیلمبرداری قبلی، یعنی دوربین ۱۶ میلیمتری، هم خیلی ابتدایی بود اما این بار با دوربین 4K کار کردیم که تصاویر حیرت انگیزی می گیرد. نکته دیگر اینکه این بار می توانستم داستان را بهتر تعریف کنم.»

نوآوریِ دیگر این فیلم نسبت به «رژه پنگوئن ها» تصاویر زیرآب است. حال آنکه در فیلم پیشین یک دوربین نصب شده روی زمین، فقط لحظاتی کوتاه از تصاویر زیر آب را ضبط کرده بود.

کارگردان درباره این تصاویر می گوید: «پنج نفر غوّاص داشتیم که تا ۷۰ متری زیر آب می رفتند، کاری که در جهان تک است، تا حالا کسی در آبهای قطب جنوب به این عمق نرفته است. ما شگفتی پنگوئن ها را در زیر آب کشف کردیم. زیبایی این اعماق، رنگها و جانوران آن مطلقا شگفت انگیز بود.»

این فیلم بیش از هر چیز شاهدی است بر لزوم حفاظت از محیط زیست؛ چراکه در قطب جنوب نیز تأثیر گرمایش زمین آشکار است.

پدیده ای عجیب است؛ سطح یخ در قطب جنوب بیش از انتظار است. دلیل علمی آن هم این است که آب شیرینی که از ذوب شدن یخهای قطبی، در اثر گرمایش زمین، ایجاد می شود زودتر از آب شور دریا یخ می زند. بنابرین پیوسته به مساحت نواحی یخ زده در قطب جنوب افزوده می شود. (کوه های یخی در قطب جنوب ذوب می شوند و آب شیرین حاصل از آنها در اندک زمانی دوباره پیرامون همان منطقه به شکل مسطح یخ می بندد. پدیده ای که در قطب شمال دیده نمی شود.)

در محیطی این چنین بی نظیر با این حیونات که از شما نمی ترسند و برایتان آشنا هستند به خودتان می گویید: نمی توانم به اینها بی توجه باشم، می خواهم که فرزندانم و فرزندانشان بتوانند از اینها لذت ببرند. شاید این نگاه کمی حساسی باشد اما ما انسانها همه به هم پیوند خورده ایم و اگر زمین خوب بماند می توانیم روی آن زندگی کنیم. اگر محیط از بین برود بی شک ما هم رنج می بریم. بنابراین باید از قطب جنوب نیز محافظت کنیم.»

فیلم «امپراتور» به تازگی راهی پرده سینماهای جهان شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد