زائران ایرانی سال آینده به حج می روند

زائران ایرانی سال آینده به حج می روند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزارت حج عربستان سعودی و سازمان حج و زیارت ایران برای حضور زائران ایرانی در حج سال ۹۶ به توافق رسیدند.

خبرگزاری ایسنان به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد که دو طرف «بر سر ترتیب‌های لازم برای مشارکت زائران ایرانی در حج سال ۱۴۳۸ هجری (١٣٩٦) با توجه به روش مورد تاکید برای همه کشورهای اسلامی توافق کردند.»

به گزاری ایسنا وزارت حج و دولت عربستان متعهد شده اند که امنیت و آسایش عمره گزاران و حجاج از هر ملیت و کشوری را در اولویت قرار دهند، با این حال جزئیات توافق میان طرف ایرانی و عربستانی اعلام نشده است.

این توافق در حالی صورت می گیرد که سال گذشته عربستان سعودی مطالبات مقامات ایرانی را برای تامین امنیت حجاج ایرانی نپذیرفت و حجاج ایرانی از حج سال گذشته بازماندند. در پی حادثه ازدحام زائران در صحرای منا در سال ۱۳۹۴ صدها نفر کشته ند که بیش از ۱۳۰ نفر از آنها حجاج ایرانی بودند و این موضوع موجب تنش در روابط میان ایران و عربستان شده است.ا

واکنش مقامات ایرانی به اظهارات محمد بن سلمان

در رویدادی دیگر و به گزارش ایسنا روز جمعه علی شمخانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره حکومت عربستان سعودی گفت: «آل سلمان فعالترین کارخانه تولید تروریست در جهان را در کشور عربستان ایجاد نموده و راهبری می‌کند.»

شمخانی در واکنش به اظهارات محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی این سخنان را اظهار داشته است. محمد بن سلمان در دیدار با وزیر دفاع آمریکا گفته بود نظام ایران از تروریست ها و سازمان های تروریستی حمایت می کند و خطر بزرگی برای منطقه و جهان است.

در واکنشی دیگر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات محمد بن سلمان را «بی ربط گویی ناشی از استیصال» دانست. او همچنین افزود: «عربستان سعودی طی سالهای پر التهاب گذشته در منطقه، نه تنها به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای هیچ کمکی به استقرار ثبات و آرامش نکرده، بلکه با حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و به راه انداختن جنگ تأسف‌بار علیه یمن، بر آتش جنگ، بی ثباتی و ناامنی در منطقه دمیده است.»

دیدگاههای متفاوت ایران و عربستان سعودی درباره تحولات خاورمیانه از جمله جنگ سوریه و یمن و همچنین حادثه منا در سال ۱۳۹۴ روابط دو کشور را تیره کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض فعالان هندو به نامگذاری «اکبر» و «سیتا» باعث اخراج یک مقام باغ وحش شد

«یورش به مسافران یهودی» در فرودگاه ماخاچ‌قلعه داغستان؛ خاخام روسی خواهان مجازات آشوبگران شد

دولت فرانسه پوشیدن «عبا» توسط دانش‌آموزان دختر در مدارس را ممنوع می‌کند