ایران می‌گوید موظف به خروج مازاد آب سنگین خود نیست

ایران می‌گوید موظف به خروج مازاد آب سنگین خود نیست
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که توافق هسته‌ای منعقد شده بین این کشور و ۱+۵، تهران را ملزم به خروج مازاد آب سنگین خود نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران در این نامه‌ که روز پنجشنبه آن را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال کرده نوشته است که هیچ الزامی در توافق اتمی وجود ندارد که تهران آب سنگین مازاد خود را از کشور خارج کند. تهران همچنین گفته است: «این مواد اکنون در دسترس بازار بین المللی قرار دارد، اما تاکنون خریداری پیدا نشده است.»

ایران در شرایطی این نامه را برای آژانس بین المللی انژری اتمی نوشته است که دونالد ترامپ پیش از این بارها توافق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده که نظارت بسیار سختی بر این توافق اعمال خواهد شد. از این رو این اقدام ایران می‌تواند دورنمای یک اختلاف با دولت جدید آمریکا را تقویت کند.

براساس توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، تهران متعهد شده در ازای لغو تحریم‌های بین المللی وضع شده علیه برنامه اتمی‌اش، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند که شامل ذخیره آب سنگین این کشور هم می‌شود. بر اساس توافق هسته‌ای ایران مجاز است حداکثر ۱۳۰ تن آب سنگین ذخیره داشته باشد. آب سنگین می‌تواند برای تولید پلوتونیوم مورد استفاده قرار گیرد که در ساخت بمب اتمی کاربرد دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد

ایران ذخایر سوخت هسته‌ای خود با خلوص نزدیک به درجه تسلیحاتی را برخلاف انتظارات کاهش داده است