پهپادها، روباتها، ماشینها و خانه های هوشمند

پهپادها، روباتها، ماشینها و خانه های هوشمند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نمایشگاه فناوری سبیت که در هانوفر آلمان برگزار می شود بزرگترین نمایشگاه کامپیوتر جهان است و پهپادها با کاربری های تازه شان در نمایشگاه اخیر جای خود را دارند.

آگهی

نمایشگاه فناوری سبیت که در هانوفر آلمان برگزار می شود بزرگترین نمایشگاه کامپیوتر جهان است و پهپادها با کاربری های تازه شان در نمایشگاه اخیر جای خود را دارند. نمایشگاه امسال شاهد پهپادهایی بود که برای بررسی دقیق یک سکوی نفتی کوچک طراحی شده بودند و برای این پرندگان آهنین نویدبخش آینده ای متفاوت بود.

ماتیاس بلدزیک از شرکت اینتل می گوید: «یکی از کاربردهای رو به رُشد پهپادها پرواز برفراز زیرساختها و تأسیسات صنعتی است. در این نمایشگاه مدلهایی از تأسیسات صنعتی داریم که معمولا پرواز بر بالای آنها آسان نیست. بنابراین برای شناسایی و بررسی آنها به یک سامانه قوی و مطمئن پروازی نیاز داریم.»

استفاده از این پهپادها زمان بررسی سکوی نفتی و تأسیسات را به شدت کاهش می دهد و نیازی به توقف کار در آنها هم نیست. آقای بلدزیک می افزاید: «هرچه دوربینها و حسگرها با کیفیت تر و سبکتر می شوند پرواز پهپادها طولانی تر و اطلاعات آنها درباره تأسیسات معتبرتر می شود.»

اما نمایشگاه سبیت امسال فقط به پهپادها محدود نمی شد، بلکه می توان گفت موضوع آن تمام چیزهایی بود که به اینترنت متصل می شوند. گرچه روباتهای انسان نما همیشه جالب اند اما تمرکز این نمایشگاه بر همکاری انسان و روبات بود.

واژه کلیدی این بخش نمایشگاه «واقعیت ترکیبی» است. سامانه ای که به شما اجازه می دهد یک روبات را به شکل کامل هدایت کنید، حتی از راه دور. محمد مهدی منیری از مرکز پژوهشهای هوش مصنوعی آلمان می گوید: «با زدنِ یک عینک مخصوص می توانید روباتهایی را کنترل کنید که نه تنها اینجا نیستند بلکه ۱۰۰۰ کیلومتر هم با شما فاصله دارند.»

کاربران مستقر در مبدا می توانند به کمک واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی، با رباتهای مقصد تعامل داشته باشند. آنان همچنین می توانند فرمانهای حرکتی متنوعی را به کمک اشارات و زبان بدن به روباتها منتقل کنند. آقای منیری می افزاید: «اگر روزی برسد که کارگران چنین عینکهایی داشته باشند کار برایشان آسانتر می شود. ما پروژه های مشخصی را با همکاری صنایع تولید کننده این عینکها در دست داریم؛ پروژه هایی که به ایجاد یک فضای کار ارگونومیک کمک شایانی می کند.»

شهر سیون سویس برای نخستین بار در جهان برای خدمات اداره پست و همچنین اتوبوسهای شهری خود، سال گذشته اتوبوسهای خودران را به کار گرفت. یورگ میشل، یکی از مجریان این پروژه می گوید: «نزدیک به ۹ ماه است که این پروژه را در مرکز شهر سیون با دو اتوبوس خودران راه انداخته ایم و تا کنون ۱۶ هزار مسافر را جابجا کرده ایم.»

با وجود نقایص کوچکی نظیر روشن شدن حسگرهای ایمنی هنگام بارش برف، اتوبوسها همچنان در ترافیکِ روان به خوبی کار می کنند. یورگ میشل می افزاید: «سه حسگر از نوع لیدار روی نقاط مختلف اتوبوس داریم که در حکمِ چشمهای این خودرو هستند. اتوبوس به کمک این حسگرها موانع را تشخیص می دهد و می فهمد که باید توقف کند.»

و سرانجام شرکت امنیت سایبری سوفوس پروژه ای به نام «خانه تسخیر شده» را راه اندازی کرده تا نشان دهد هک کردن سامانه خانه های هوشمند فعلی چقدر آسان است و این خانه ها نیاز به محافظت بیشتری دارند.

مارکو دی فیلیپو، متخصص امنیت درباره این پروژه می گوید: «می خواهیم نشان دهیم خطاهای سیستماتیک زیادی در خانه های هوشمند هست، به ویژه وقتی افراد وسایل شخصی خود را به اینترنت وصل می کنند. باید به خوبی از این وسایل محافظت کرد.»

در خانه های هوشمند، نورپردازی، گرمایش و حتی دوربینها و آژیرها می توانند هدف حمله سایبری باشند. نمایشگاه سبیت المان ۳۰ سال پیش آغاز به کار کرد. نمایشگاه امسال ۳۰۰۰ شرکت کننده از هفتاد کشور جهان را در خود جای داده بود و بیش از ۲۰۰ هزار تن از آن بازدید کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما

دیدگاه‌های تازه و مقالات علمی دربارهٔ جوّ مریخ؛ حاصل طرح فضایی امارات