حملات لفظی رجب طیب اردوغان نسبت به اروپا ادامه دارد

حملات لفظی رجب طیب اردوغان نسبت به اروپا ادامه دارد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مدت هاست که رابطه کشورهای اروپایی عضو اتحادیه و ترکیه رو به تیرگی نهاده و با حملات لفظی و تهدیدهای مداوم رجب طیب اردوغان، نمی توان آینده روشنی را در رابطه این کشور با اتحادیه اروپا متصور شد و بنظر می

آگهی

در آستانه همه پرسی اصلاح قانون اساسی در ترکیه که اختیارات رئیس جمهوری این کشور را بیشتر می کند، رجب طیب اردوغان حملات لفظی خود علیه اروپا را ادامه می دهد. این حملات از زمانی آغاز شد که بعضی از کشورهای اروپایی نظیر هلند و آلمان برگزاری گردهمایی های تبلیغاتی دولت ترکیه در اروپا برای این همه پرسی را لغو کردند و حتی در مواردی تجمعات اعتراضی اتباع ترکیه در این کشورها به خشونت و درگیری با پلیس کشیده شد.

آقای اردوغان در آخرین اظهار نظر خود در مورد اروپا گفت: «اگر به این راه خود ادامه دهید، هیچ فرد اروپایی نمی تواند با امنیت در خیابانها راه برود. اگر به روشنی این مسیر خطرناک را متوقف نکنید، بیشترین خسارت را وارد خواهید آورید. من از اروپا می خواهم که به حقوق بشر و دموکراسی احترام بگذارد.»

این تهدیدها در حالی از سوی رئیس جمهور ترکیه بیان می شود که یک سال پیش توافقی درباره بحران پناهجویان میان این کشور و اتحادیه اروپا صورت گرفت که خواستار محدود کردن مرزهای ترکیه برای ورود پناهجویان می شد.

آقای اردوغان در ادامه حملات لفظی خود، همچنین اعلام کرد که تعلیق موضوع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و موضوعات دیگر هیچ تاثیری بر این کشور نخواهد داشت.

او گفت: «اگر شما به ما ضربه بزنید با عرض معذرت ما مقابله به مثل خواهیم کرد. یا آغاز روند پیوستن به اتحادیه اروپا و یا توقف توافق در مورد پناهجویان. دیگر نمی توانند ما را با این موضوع تهدید کنند.»

پس از کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ در این کشور و تصفیه های شدید دولت آقای اردوغان، اتحادیه اروپا به دلیل نگرانی از تسلط دیکتاتوری بر ترکیه روند مذاکرات عضویت این کشور را متوقف کرد. از آن پس توافقنامه پناهجویان تنها ابزار فشار دولت ترکیه در مقابل اتحادیه اروپا شد.

در هفته های گذشته نیز پس از ممانعت از برگزاری گردهمایی تبلیغاتی برای همه پرسی توسط آلمان و ممانعت از ورود وزرای دولت ترکیه به هلند، رئیس جمهور این کشور بارها دولت های آلمان و هلند را با نازی ها مقایسه کرد.
این اظهار نظر باعث خشم اتحادیه اروپا شد. معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این باره گفته بود: «آقای اردوغان اجازه ندارد درباره هلند و آلمان اینگونه نظر دهد و آنها را با نازی ها مقایسه کند.»

مدت هاست که رابطه کشورهای اروپایی عضو اتحادیه و ترکیه رو به تیرگی نهاده و با حملات لفظی و تهدیدهای مداوم رجب طیب اردوغان، نمی توان آینده روشنی را در رابطه این کشور با اتحادیه اروپا متصور شد و بنظر می آید که رئیس جمهورترکیه قید عضویت در این اتحادیه را زده باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟

شکست سنگین حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های ترکیه