ترزا می؛ زمان نا مناسب درخواست برای همه پرسی استقلال اسکاتلند

ترزا می؛ زمان نا مناسب درخواست برای همه پرسی استقلال اسکاتلند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نیکلا استرجن، وزیر اول ۴۶ ساله دولت اسکاتلند است.

آگهی

نیکلا استرجن، وزیر اول ۴۶ ساله دولت اسکاتلند است. او در تمام زندگی سیاسی خود برای استقلال اسکاتلند مبارزه کرده و رهبر حزب ملی اسکاتلند نیز هست. درخواست او در برگزاری رفراندوم مجدد برای جدایی از بریتانیا، این روزها استخوانی در گلوی نخست وزیر «ترزا می» شده است.

نیکلا استرجن می گوید که حتی پیش از زمان رای برکسیت در ماه ژوئن سال گذشته نیز همین درخواست را برای اسکاتلند داشته اما درخواست او توسط دولت بریتانیا در وست مینیستر رد شده بود. وزیر اول اسکاتلند می گوید: «می دانیم که در نتیجه رای به برکسیت، تغییرات حتمی است. سوال این است که چه تغییری برای اسکاتلند مناسب است. و آیا این تصمیم را ما باید بگیریم یا بگذاریم برای ما گرفته شود.»

ترزا می در برابر این درخواست دولت اسکاتلند گفته است که این زمان مناسبی برای این خواسته نیست. نخست وزیر بریتانیا باید در پایان ماه مارس ماده ۵۰ معاهده لیسبون که شامل شرایط خاص خروج یک عضو از اتحادیه اروپا است را به اجرا بگذارد. همچنین بر اساس قانون اساسی صدور اجازه همه پرسی به عهده دولت بریتانیا و «ترزا می» است و به همین خاطر است که از مطرح شدن موضوع همه پرسی خشنود نیست.

نخست وزیر بریتانیا می گوید: «همزمان با مذاکرات ما برای ترک اتحادیه اروپا، من مایل به تنظیم توافقی هستم که برای همه کشورهای پادشاهی متحد بریتانیا از جمله مردم اسکاتلند مفید باشد. راهی که حزب ملی اسکاتلند نشان می دهد منجر به پشیمانی خواهد شد. اینکار اسکاتلند را در مسیر تجزیه بیشتر و عدم ثبات قرار می دهد.»

بدلیل مخالفت ترزا می، همه پرسی اسکاتلند به اواخر سال ۲۰۱۸ یا اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی موکول خواهد شد.

در همه پرسی سال ۲۰۱۴ برای جدایی اسکاتلند از بریتانیا صورت گرفت، اکثریت مردم این کشور رای مخالف به جدایی داده بودند. اما استدلال دولت دولت اسکاتلند این است که از آن زمان تا حال، شرایط در بریتانیا تغییر کرده است. طبق آخرین نظرسنجی ۴۴ درصد اسکاتلندی ها موافق استقلال از بریتانیا هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد

کشتی‌سوزی وایکینگ‌ها در شتلند اسکاتلند در جشنواره موسوم به «آپ هلی آ»

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد