رونق فناوریهای با کاربرد دوگانه در اروپا

رونق فناوریهای با کاربرد دوگانه در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

فناوریهای دومنظوره، فناوری هایی هستند که هم کاربرد نظامی دارند و هم کاربرد غیر نظامی. بازار این فناوری ها در اروپا رو به رونق است. اما چگونه می توان فرصت های تجاری بیشتری برای این کالاهای دو منظوره ای

منظور از فناوریهای دو منظوره یا فناوریهایی با کاربرد دوگانه، فناوریهایی است که هم در بازار کالاهای نظامی به فروش می رسد و هم در بازار کالاهای غیر نظامی. این محصولات همه جا کاربرد دارد: در حمل و نقل، امنیت، واقعیت مجازی و حتی در حوزه بهداشت.

شرکت «سیگنو موتوس» در مسینا یکی از شهرهای بزرگ در جزیره سیسیل ایتالیا، پلی ارتباطی بین مهندسی پزشکی و مهندسی زیستی زده است. این شرکت در زمینه های نرم افزار رباتیک، مواد هوشمند، فناوری های کمکی و فناوری اطلاعات و ارتباطاتی کار می کند.

Filming #BusinessPlanet#Dualuse#Sicilyeuronews</a> <a href="https://twitter.com/EU_Growth">EU_Growthpic.twitter.com/wREalx49Va

— Serge Rombi (@SergeRombi) 9 March 2017

فنارویهایی دو منظوره

  • فناوریهای دو منظوره، فناوریهایی هستند که در بازار کالاهای نظامی و هم غیرنظامی کاربرد دارند
  • این فناوری ها فرصتهای طلایی برای شرکتهای تجاری کوچک و متوسط اروپایی فراهم می کنند
  • شرکتهای تولید کننده کالاهای دو منظوره می توانند از منابع و کمکهای مالی «برنامه افق ۲۰۲۰» کمیسیون اروپا که یکی از اهدافش ترویج فرصتهای تجاری برای کارآفرینان اروپایی است و همچنین صندوقهای ساختاری و سرمایه گذاری اروپا و برنامه موسوم به «کوسمه» بهره مند شوند

لینکهای مفید

این شرکت بتازگی یک نانو ماده هوشمند طراحی کرده که وقتی در میدان الکتریکی قرار می گیرد از مایع به شبه جامد تبدیل می شود. این ماده ابتدا برای کمک فنر خودروهای نظامی ساخته شده و ساخت آن شش سال طول کشیده است.

هدف شرکت این است که این نانو ماده هوشمند را هم در بازار کالاهای نظامی عرضه کند و هم در بازار کالاهای غیر نظامی. بطوریکه به عنوان مثال بتوان از این فناوری در ساخت اسکلتهای بیرونی استفاده کرد.

پائولو جیورچیانی، مدیر بخش توسعه و تحقیق این شرکت می گوید: «در ابتدا، از این فناوری در ارتش استفاده می کردیم. اما بعد دیدیم که امکانات این فناوری متنوع است و کاربردهای دیگری هم می تواند داشته باشد، و تصمیم گرفتیم به سراغ کاربردهای غیر نظامی آن، بویژه در توانبخشی برویم.»

همانطور که ساندور سکاتارجیا مارچیز، مدیر عامل شرکت «سیگنو موتوس» توضیح می دهد بازار بالقوه این فناوری بسیار گسترده است. وی می افزاید: «بازار کاربردهای نظامی و غیر نظامی این محصول از رشد بسیار بالایی برخوردار است. قصد داریم بین دو تا پنج سال آینده، درآمد کل این محصول را به بیست برابر میزان فعلی اش برسانیم.»

برای دستیابی به این هدف بلندپروازنه، این شرکت نیاز به منابع مالی دارد. در حال حاضر، این شرکت در قالب طرح «افق ۲۰۲۰» در اروپا از کمک مالی ۵۰ هزار یورویی کمیسیون اروپا برخوردار شده است.

شرکت «سیگنو موتوس» برای تحقق بخشیدن به هدفش، به دو میلیون یوروی دیگر نیاز دارد. آیا شرکت او می تواند از منابع مالی دیگر برخوردار شود؟

رونق بخشیدن به بازار محصولات و فناوریهای نوین با کاربرد دوگانه، یکی از اولویتهای اروپاست و سازمانها و موسساتی برای تقویت این بازار فعالیت می کنند.

شبکه شرکتهای تجاری اروپا، یکی از موسساتی است که به ترویج کارآفرینی در حوزه محصولات دو منظوره کمک می کند.

فرانچسکو کپلو، مسئول «شبکه شرکتهای تجاری اروپایی» در سیسسل است می گوید: «در اروپا صندوقهای مالی دیگری برای محصولات دو منظوره وجود دارد. مثل صندوقهای ساختاری و برنامه موسوم به «کوسمه» که برنامه افزایش توان رقابت پذیری شرکتهای تجاری در اروپاست.

وی می افزاید: «ما در پنج کشور اروپایی، ۶۰۰ محل تماس داریم. خدمات و منابع مالی اروپایی هم برای انتقال فناوریها و عرضه آنها در بازارهای بین المللی در نظر گرفته شده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

چگونه شرکت اسکاتلندی تولید انرژی پاک توانسته فراز و نشیب بازار را پشت سر بگذارد؟