«نبض اروپا»، جنبشی برای احیای ارزشهای اروپایی

«نبض اروپا»، جنبشی برای احیای ارزشهای اروپایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«جنبش نبض اروپا، جنبشی مردمی است که از پایین ترین لایه های اجتماع شروع می شود و به سراغ لایه های بالاتر می رود تا همه را در بر بگیرد. اروپا باید مایه شادی همگانی باشد و کسانی که از اتحادیه اروپا بیرون

آگهی

جنبش موسوم به «نبض اروپا» نسبت به افزایش افراط گرایی در زندگی سیاسی در اروپا هشدار داده است. این کمپین را گروهی از شهروندان آلمانی بدنبال برکسیت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخاب دونالد ترامپ بعنوان رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا راه انداخته اند.

آنها می گویند از نوامبر سال گذشته میلادی تاکنون ۵۸ راهپیمایی برگزار کرده اند که ۲۰ هزار نفر در آن شرکت کرده اند.

Today's #MarchForEurope may be over, but is continued from tomorrow with the PulseofEurope</a> to set another signal for the <a href="https://twitter.com/hashtag/FutureofEurope?src=hash">#FutureofEurope</a> <a href="https://t.co/hMHqx0siuY">pic.twitter.com/hMHqx0siuY</a></p>&mdash; Fabian Weber (fabian_web) March 25, 2017

به گفته اعضای این کمپین اکثر شهروندان به مفاهیم بنیادین اروپا، و پتانسیل ایجاد اصلاحات باور دارند و تمایلی به ملی گرایی ندارند. به گفته سازمان دهندگان این کمپین، صلح و تضمین آزادی های فردی، عدالت و امنیت حقوقی در اروپا خطر است.

یورونیوز با فردریک یشکه، یکی از فعالان این کمپین در شهر آخن آلمان گفتگویی انجام داده است:

یورونیوز: شما کارتان را در نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در فرانکفورت آغاز کردید و جنبش شما به هیچ حزبی وابستگی سیاسی ندارد. مردم از اقشار مختلف، اعم از پیر و جوان، کارگر و کارآفرین در این کمپین حضور دارند. هدف شما تأکید بر جنبه های مثبت اتحادیه اروپاست. شما معتقدید که ارزشهای بنیادی اتحادیه اروپا مثبت است و می تواند راهنمای نسلهای بعدی باشد. آیا ملی گرایی با ارزشهای اتحادیه اروپا در تضاد است؟

فردردیک یشکه: «یکی از اهداف اساسی حزب های ملی گرا خروج از اروپای متحد است. این حزب ها می خواهند مرزها را بازسازی کنند و پول ملی را به جریان بیاندازند. اما کشورهای بدون مرز، و اتحاد پولی یکی از مفاهیم بنیادی اروپایی است و ملی گرایی با اروپایی بودن در تضاد است. ما در ده کشور و ۱۴ شهر در فرانسه، هلند، سوئد، اتریش، لوگزامبورگ، بلژیک، پرتغال، ایرلند و حتی بریتانیا حضور داریم. این جنبش هر روز گسترده تر می شود و شهرهای بیشتری به ما می پیوندند. جنبش های دیگری نیز وجود دارند که به همان اصل اخلاقی جنبش “نبض اروپا” پایبند هستند.»

یورونیوز: راهپیمایی های شما فقط شما روزهای یکشنبه برگزار می شود؟

فردردیک یشکه: «بله و تا آنجا که ممکن باشد همه در یک زمان برگزار خواهد شد. خیلی از شرکت کنندگان با فرزندانشان می آیند. در آلمان تقریبا هر کس حق برگزاری تظاهرات را دارد. تامین امنیت و سلامت شرکت کنندگان در تظاهرات وظیفه پلیس است. ما صندوق جمع آوری کمک های مالی داریم و کسانی که به تظاهرات بیایند هر چقدر دلشان بخواهد می توانند کمک کنند.»

یورونیوز: دوست دارید چه چیزهایی را در اروپا تغییر دهید یا بهتر کنید؟

فردردیک یشکه: «ما فکر می کنیم که برای ایده اروپا باید ارزش بیشتری قائل شد و این ایده را برای مردم قابل فهمتر کرد. این جنبش، جنبشی مردمی است که از پایین ترین لایه های اجتماع شروع می شود و به سراغ لایه های بالاتر می رود تا همه را در بر بگیرد. اروپا باید مایه شادی همگانی باشد و کسانی که از اتحادیه اروپا بیرون می روند حق ندارند که در شکل گیری آینده آن نقش داشته باشند. تغییر و بهتر کردن اروپا باید حاصل شرکت همگانی و بحث و مشورت بیشتر باشد. هفتاد سال پیش پدربزرگ های ما در میدان نبرد رودرروی یکدیگر ایستاده بودند. امروز ما همه با هم دوست هستیم مثل همسایه و خانواده یکدیگر هستیم. اروپا الان طرفدار صلح و آزادی و گفتگوست و فرصتهای بی سابقه ای در اروپا، برای رشد هر یک از شهروندان فراهم شده است. جنبش «نبض اروپا» از سیاستمداران طرفدار اروپا هم حمایت می کند. ما به آنها انگیزه و الهام می دهیم.»

یورونیوز: مردم اروپا چطور می توانند در سازماندهی تظاهرات خیابانی «نبض اروپا» نقش داشته باشند؟

فردردیک یشکه: «با ما از این طریق سایت جنبش تماس بگیرید و همینطور از طریق پلیس. ما برای تهیه سیستمهای صوتی و توزیع تراکت تبلیغاتی و دیگر چیزها نیاز به همکاری مردم داریم. ابزار ما رسانه های اجتماعی و انتقال خبر دهان به دهان و مطبوعات است. اولین تظاهرات ما در آخن در ۵ مارس ۲۰۱۷ برگزار شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات موافقان و مخالفان در شهر رم همزمان با سالگرد تشکیل اتحادیه

تظاهرات مخالفان برکسیت در لندن

خبرنگار لیبراسیون: مردم به پروژه اروپای واحد باور دارند