ظریف: روسیه در موارد ضرور می تواند از پایگاه‌های هوایی ایران استفاده کند

ظریف: روسیه در موارد ضرور می تواند از پایگاه‌های هوایی ایران استفاده کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در هیات همراه رئیس جمهوری در مسکو بسر می برد، روز سه‌شنبه ۸ فروردین‌ماه به خبرگزاری رویترز گفت که روسیه می تواند از پایگاه‌های نظامی ایران بنا به موارد مشخص برای حملات هوایی علیه شبه نظامیان در سوریه استفاده کند.

آقای ظریف تاکید کرد که روسیه پایگاه نظامی در ایران ندارد، ولی ما همکاری خوبی با این کشور داریم و در جنگ روسیه علیه تروریسم، مورد به مورد و در زمانی که نیاز است در باره استفاده روسیه از تسهیلات ایران تصمیم خواهیم گرفت.

برای اولین بار در مردادماه گذشته بود که بمب افکن های روسیه از پایگاه هوایی نوژه در همدان برای سوخت گیری و ادامه پرواز به سمت سوریه استفاده کردند. این همچنین اولین بار پس از جنگ جهانی دوم بود که یک کشور خارجی از خاک و امکانات نظامی ایران برای انجام عملیات نظامی در کشور دیگری استفاده می کرد.

این عملیات در مجلس ایران خلاف قانون اساسی قلمداد شد و مورد انتقاد قرار گرفت، ولی مقامات دولت با توضیح این مسئله که طبق قانون اساسی داشتن پایگاه نظامی در ایران توسط کشور خارجی ممنوع است، این عملیات را استفاده موردی و بلامانع دانستند که شورای امنیت ملی می تواند با تایید رهبر جمهوری اسلامی در مورد آن تصمیم بگیرد.

ایران و روسیه طی یکسال و نیم گذشته به عنوان دو متحد کلیدی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه توانسته اند در همکاری با یکدیگر نقش تعیین کننده‌ای در چرخش جنگ داخلی این کشور به سود بشار اسد بازی کنند.

وزیر خارجه ایران همچنین در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته است که روز سه‌شنبه مسائل منطقه ای و از جمله اوضاع سوریه در دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مورد بحث قرار می گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود