راه طولانی اسکاتلند برای رسیدن به استقلال

راه طولانی اسکاتلند برای رسیدن به استقلال
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پارلمان اسکاتلند از پشتیبانان اصلی طرح نیکلا استرجن، وزیر اول اسکاتلند برای برگزاری دومین همه پرسی استقلال در این کشور است.

آگهی

پارلمان اسکاتلند از پشتیبانان اصلی طرح نیکلا استرجن، وزیر اول اسکاتلند برای برگزاری دومین همه پرسی استقلال در این کشور است.

اما تنها موافقت پارلمان اسکاتلند کافی نیست زیرا پارلمان بریتانیا نیز باید با برگزاری دوبارۀ این همه پرسی موافق باشد و در حال حاضر به نظر می رسد کسب موافقت لندن آسان نباشد. بویژه آنکه روز دوشنبه ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در دیدار با وزیر اول اسکاتلند بار دیگر تایید کرد که بریتانیا باید در دوران سپری کردن روند جدایی از اتحادیه اروپا، متحد و یکپارچه باقی بماند.

خانم می در این دیدار گفت: «ما باید با هم کار کنیم تا به توافقی برسیم که هم برای بریتانیا و هم اسکاتلند خوب باشد. این وظیفه من به عنوان نخست وزیر است و به همین دلیل به حزب ملی اسکاتلند می گویم اکنون زمان چنین کاری نیست.»

اگرچه جامعه اسکاتلند به دو گروه موافق و مخالف استقلال تقسیم شده اما اکثریت نمایندگان پارلمان و همچنین اعضای دولت اسکاتلند که استقلال طلب هستند، امیدوارند بتوانند از فرصت کنونی یعنی تصمیم بریتانیایی ها برای جدایی از اتحادیه اروپا استفاده کنند.

اما احتمال کمی وجود دارد که حزب استقلال طلب اسکاتلند بتواند چراغ سبز لندن برای برگزاری همه پرسی جدید را قبل از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی دریافت کند.

در سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی و در زمان برگزاری اولین همه پرسی استقلال ۵۵.۳ درصد از رای دهندگان اسکاتلندی با استقلال مخالفت کردند اما اکنون این احتمال وجود دارد که رای به برکسیت بر دیدگاههای مخالف تاثیر گذاشته باشد بویژه آنکه ۶۲ درصد اسکاتلندی ها در همه پرسی برکسیت خواهان باقی ماندن در اتحادیه اروپا بودند.

اما مشکل دیگری نیز وجود دارد: ابهامات در سیاست بریتانیا در قبال اتحادیه اروپا بر آینده سیاسی اسکاتلند نیز سایه انداخته است.

نیکلا کروس، استاد دانشگاه ادینبورگ می گوید: «این وضعیت، عدم اطمینان بیشتری را به شرایط سخت کنونی اضافه می کند. استقلال طلبان می گویند این کار با هدف اطمینان از حضورمان در اتحادیه اروپا انجام می شود اما همزمان گزارش هایی وجود دارد که آنها به جای پیوستن به اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره موضوعاتی مانند منطقه آزاد تجاری اروپایی یا منطقه اقتصادی اروپایی هستند. بنابراین فکر می کنم حتی حزب ملی اسکاتلند در این باره که چه مسیری را در قبال اتحادیه اروپا باید انتخاب کند، نامطمئن است.»

آخرین مانع اینکه از آنجا که حفظ یکپارچگی اعضای اتحادیه اروپا ضروری است، بریتانیا می تواند عضویت اسکاتلند در اتحادیه اروپا را وتو کند مانند کاری که اسپانیا در قبال کاتالونیا انجام داد. البته پس از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا چنین امکانی دیگر برای بریتانیا وجود نخواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد

کشتی‌سوزی وایکینگ‌ها در شتلند اسکاتلند در جشنواره موسوم به «آپ هلی آ»

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد