ایران و روسیه: امضای اسناد همکاری‌های راهبردی

ایران و روسیه: امضای اسناد همکاری‌های راهبردی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روز سه‌شنبه ۸ فروردین‌ماه پس از دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در کاخ کرملین، بیانیه مشترکی در مورد گسترش روابط سیلسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور صادر شد و رو طرف در یک کنفرانس خبری شرکت کردند.

در این بیانیه مشترک به امضای ۱۴ یادداشت تفاهم و همکاری دو جانبه و نیز همکاری های منطقه ای و بین المللی اشاره شده است. انرژی اتمی در اولویت این همکاری ها قرار گرفته و روسیه در پروژه ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر همکاری خواهد کرد. همچنین تامین مالی ساخت یک نیروگاه حرارتی و تامین مالی برقی کردن خط ریلی گرمسار- اینچه برون از طریق ارائه اعتبار دولتی صادرات به ایران صورت خواهد گرفت.

در توضیح چارچوب همکاری های راهبردی دو کشور در بیانیه مشترک آمده است که روسای جمهور اهمیت تحقق کامل «نقشه راه اجرای پروژه های همکاری ایران و روسیه در زمینه تجاری و صنعتی برای سال های ۲۰۱۶ لغایت ۲۰۲۰ میلادی» را مورد تاکید قرار دادند.

گسترش همکاری در زمینه نفت و گاز و اجرای پروژه های مشترک اکتشاف، استخراج، انتقال تکنولوژی، حمل مواد خام هیدروکربور، سوآپ از جمله به کشورهای ثالث و همچنین ایجاد زیرساخت های جانبی در ایران، بخشی از دیگر همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه خواهد بود که از جمله در یادداشت تفاهم بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم به امضا رسیده است.

ادامه گامهای عملی برای اجرای پروژه ترانزیت شمال-جنوب و اتصال مسکو به بندرعباس که پروژه «کریدور حمل و نقل شمال – جنوب» نام دارد، همچنین امضای موافقتنامه در مورد سفر گروه های گردشگری بدون روادید اتباع دو کشور و تعامل و همکاری های استانی، از دیگر مسائل مورد بحث و توافق طرفین است.

از جمله دیگر اسناد امضا شده بین هیات های نمایندگی ایران و روسیه می توان از «موافقتنامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» و «پروتکل اصلاح موافقتنامه معاضدت در پرونده های جزائی و مدنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» نام برد.

در یادداشت های تفاهم امضا شده هیچگونه توافق نظامی نیامده، اما محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه و در جریان دیدار دو روزه روسای جمهور دو کشور در مسکو، طی گفتگویی با خبرگزاری رویترز گفت که روسیه پایگاه نظامی در ایران ندارد، ولی ما همکاری خوبی با این کشور داریم و در جنگ روسیه علیه تروریسم، مورد به مورد و در زمانی که نیاز است در باره استفاده روسیه از پایگاه‌های نظامی و تسهیلات ایران تصمیم خواهیم گرفت.

در سفر رسمی حسن روحانی به مسکو، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی و نیره‌سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد از جمله اعضای هیات همراه رئیس چمهوری اسلامی ایران بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود