قرقیزستان: صدور اسلامگرایی افراطی و تروریسم به روسیه

قرقیزستان: صدور اسلامگرایی افراطی و تروریسم به روسیه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

انفجار در متروی سن پترزبورگ بار دیگر توجه سرویسهای امنیتی روسیه را متوجه جمهوری های آسیانه میانه کرده است.

آگهی

انفجار در متروی سن پترزبورگ بار دیگر توجه سرویسهای امنیتی روسیه را متوجه جمهوری های آسیانه میانه کرده است. ارتباط اسلامگرایان افراطی این جمهوریها با عملیات تروریستی در روسیه و همچنین مشارکت آنها در جهادهای منطقه ای از جمله در سوریه از چند سال پیش برای این سازمانها روشن شده است. اما این بار آنها قرقیزستان مرکز تحقیقات است. نزدیکی جغرافیایی این کشور آسیای مرکزی بویژه در مرزهای جنوبی با پاکستان و افغانستان نیروگیری و همچنین تحرک این پیکارجویان در منطقه را آسانتر می کند.

سال ۲۰۱۵ نیروهای انتظامی روسیه تعدادی از نیروهای داعش را در شهر اوش (Osh) دستگیر کردند. اوش در جنوب قرقیزستان، زادگاه مظنون انفجار اخیر (سوم آوریل ۲۰۱۷) در متروی سن پتربورگ است و به عنوان یکی از قطبهای اصلی اعزام پیکارجویان اسلامگرا به سوریه شناخته شده است. به گزارش سرویس امنیت فدرال روسیه ۷۰۰۰ شهروند روس و جمهوریهای پیشین اتحاد شوروی به صفوف داعش پیوسته و در جنگ سوریه شرکت کرده اند. به گفته وزیر کشور جمهوری قرقیزستان، ۶۰۰ قرقیز در میان این عده است.

افزایش اسلامگرایی افراطی در این کشور شش میلیونی با اکثریت هشتاد درصد مسلمان، موجب نگرانی مقامهای دولتی و همچنین مردم معمولی شده است. به نظر آنها ایدئولوژی افراطی با صرف پول و دادن امکانات مالی گسترده جوانهای این کشور فقیر را جذب کرده است. ژنیشبک، پیرمردی از اهالی شهر بیشکک، پایتخت قرقیزستان با ابراز نگرانی از این روند می گوید: «وضعیت هر لحظه بدتر می شود. چرا؟ زیرا شبه نظامیان و پیکارجویان از راه ترکیه به سوریه می روند و می توانند دوباره برگردند.»

روسیه با بیش از دو میلیون کارگر مهاجر از آسیای میانه با واقعیتی اجتناب ناپذیر روبرو است. اثبات ارتکاب بمبگذاری سن پترزبورگ توسط یک اسلامگرای افراطی به روسیه توجیه بیشتری برای مداخله نظامی در سوریه می دهد در حالی که با آغاز حملات هوایی در نوامبر ۲۰۱۵ در حمایت از رژیم بشار اسد رییس جمهوری سوریه، گروه موسوم به «دولت اسلامی» روسیه را به مقابله به مثل تهدید کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس قرقیزستان به منزل مسکونی رئیس جمهوری پیشین این کشور یورش برد

روسیه از انجام «عملیات ضد تروریستی» در داغستان خبر داد

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟